Provkörning av Porsche 911 Speedster
Premium I en värld där värdeutvecklingen på specialmodeller verkar gränslös kommer varje tillryggalagd meter att räknas – på gott och ont. Men hur ska man resonera? När man sitter där, bakom ratten i sin Porsche 991 Speedster? Får bilen stå i garaget, eller blir det varvräknaren i botten?
Värdeutveckling. Ett av vår tids stora ledord. Oavsett om det gäller bilar, villor eller fotbollsspelare. Eftersom jag har bäst koll på det förstnämnda och noll koll på det sistnämnda så väljer jag att lägga Zlatan och hans gelikar åt sidan. Husen också för den delen. Men ämnet går inte att undvika nu när jag ska provköra 991-generationen av Porsche 911 Speedster, för det är utan tvekan en bil som på pappret ligger bra till för att bli en klassisk samlarbil. Tillverkad i 1 948 exemplar för att fira märkets start 1948 och 70-årsjubileet.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se