Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator

Provkörning av Porsche 911 Targa 1967

Fladdrigt tak, metalliskt glänsande båge och hårt rasslande boxersång – det kan förstås inte vara något annat än en Porsche 911 Targa. Vi har letat upp ett av de allra tidigaste exemplaren i hopp om att hitta den ultimata cabrioletupplevelsen.

I dag kan det vara svårt att förstå, men för drygt femtio år sedan sågs Porsche 911 som en revolution i bilvärlden. Så sent som dagen innan premiären på Frankfurtsalongen 1963 hade föregångaren, 356-modellen, setts som den ultimata sportbilen för vanliga vägar och något av det bästa som kommit ur bilindustrin så långt. Plötsligt ställdes allt på ända – 911-modellen lanserades och visade genast att Porsche hade tagit nästa kliv i utvecklingen. Nu kunde man erbjuda en bil med ännu bättre Gran Turismo-egenskaper utan några kompromisser, den som ville ha riktiga sportbilsegenskaper kunde hitta även det i 911.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.