Provkörning av Porsche 911 Targa 1967
Fladdrigt tak, metalliskt glänsande båge och hårt rasslande boxersång – det kan förstås inte vara något annat än en Porsche 911 Targa. Vi har letat upp ett av de allra tidigaste exemplaren i hopp om att hitta den ultimata cabrioletupplevelsen.
I dag kan det vara svårt att förstå, men för drygt femtio år sedan sågs Porsche 911 som en revolution i bilvärlden. Så sent som dagen innan premiären på Frankfurtsalongen 1963 hade föregångaren, 356-modellen, setts som den ultimata sportbilen för vanliga vägar och något av det bästa som kommit ur bilindustrin så långt. Plötsligt ställdes allt på ända – 911-modellen lanserades och visade genast att Porsche hade tagit nästa kliv i utvecklingen. Nu kunde man erbjuda en bil med ännu bättre Gran Turismo-egenskaper utan några kompromisser, den som ville ha riktiga sportbilsegenskaper kunde hitta även det i 911.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se