Provkörning av Porsche Boxster Spyder
Om du gillar Boxster och att köra den på bana, då har du en riktig guldklimp i nya, lätta Spyder. Men smakar det så kostar det.
Första intrycket
744 000 kronor är mycket pengar för en Boxster. Men uj, uj, uj vad den går. Fast å andra sidan skulle en Boxter S med tio hästar färre duga gott åt mig. Mer bekväm med polstrad elsufflett och 126 000 kronor billigare.
Porsche Boxster generation nummer ett rullade ut från fabriksportarna 1996. Alla farbröder som begrep sig på det här med bilar var snabba att döma ut Boxster som en kärringbil.
De skakade sina ofta kala huvuden, muttrade, skrockade och ansåg att 911, det var minsann en riktig Porsche.
Undertecknad har alltid hävdat att Boxster är en bättre bil än 911, och jag är nästan normal så när som på lite högt kolesterol.
Boxster har hela tiden gått från klarhet till skarpsynthet och fått starkare och starkare motorer. I sitt senaste utförande har Boxster S 310 hästkrafter medan en ny 911 Carrera Coupé har 345. Det skiljer bara 35 hästkrafter och 911 är 60 kilo tyngre. Dessutom skiljer det 262 000 kronor i inköpspris. Då ska man också ha i minnet att Boxster är en cabriolet, och hur mysigt är inte det?
För den som har insett att Boxster är en mer välbalanserad och bättre bil än 911 men vill ha ännu lite mer sportbil ur Boxster finns nu ett alternativ. Boxster Spyder. Lättare, starkare och mer race än en vanlig Boxster. Tyvärr också bra mycket dyrare. Från 744 000 kronor.
Motorn är vässad till 320 hästkrafter vid 7 200 r/min och totalvikten har sänkts med 80 kilo. Dörrarna är i aluminium och suffleten är enklast tänkbara med bara ett lager tyg, och den tas bort eller sätts på för hand. En inte helt självklar operation första gångerna. Naturligtvis ska Spyder köras med suffletten undanpackad i det bakre bagageutrymmet. Väl på plats i de lätta och välskapta skalstolarna är det bara att vrida igång speleverket.
Avgasljudet är den enda akustiska underhållningen eftersom radio/cd inte ingår, men finns som tillval. Och avgasljudet tål verkligen att lyssnas på, framför allt när varvräknarnålen kliver uppåt 7 000 r/min. Det låter som man har en hel vargflock ylande i nacken.
Det är en helt fantastisk motor som kan snällköras på lågvarv och som drar obekymrat i hela registret, medan vridmomenttoppen på 370 Nm ligger vid 4 750 r/min.
En viss svacka finns runt 4 000 r/min men sedan matar det på ordentligt.
Viktbesparingen märks också i avsaknaden av inre dörrhandtag. Här finns bara en liten tygstropp att dra i. Inte heller luftkonditionering är standard – sådant väger, men bilen vi provkörde var utrustad med AC. Onödigt i en cabriolet.
Färden går från en halvmulen huvudstad. Suffletten är nedpackad, förstås. Regn och regnskurar tar vid bortåt Gränna men håller man farten uppe så kommer inte många droppar in i kupen. Och man stannar inte gärna i hällregnet eftersom tygtaket tar en bra stund att få upp. Det är bara att köra, kanske in på en mack och under tak slå upp tältet. Men nej, man är ju inte gjord av socker.
Nedåt Skåne klarnar det upp, molnen försvinner och seneftermiddagen strålar. Jag är borta från motorvägarna, kör mindre vägar, kurviga vägar. Till slut tar landet slut. Det står Trelleborg på skylten. Det är bara att vända. Tillbaka. Till Ring Knutstorp där jag får lägga några varv på banan. Det var som jag trodde, den här bilen är sjukt välbalanserad och lättkörd. Tror inte jag kört fortare här förut.
Växellådan är i en klass för sig. Korta, lättfunna, exakta lägen med väl valda utväxlingsförhållanden. Vill inte ha PDK i den här bilen, den är ju dessutom 25 kilo tyngre. Effekten räcker så fint och slungar Spydern precis dit man vill ha den. Det här är den bästa kör-Porsche som byggts, sen får ni andra säga vad ni vill.
Tänk om Porsche vågade och ville. Om de skulle sätta i Turbo S-motorn på 530 hästkrafter i den här.
Vad skulle 911-avgudarna säga då?
Det skulle nog bli väldigt tyst.
porsche boxster spyder
Pris
Från 744 000 kronor.
Motor
Bensin. Längsmonterad B6, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 12,5:1. Borrning/slag 97/77,5 mm, cylindervolym 3 436 cm3. Max effekt 320 hk (230 kW) vid 7 200 r/min, max vridmoment 370 Nm vid 4 750 r/min. Kraftöverföring Mittmonterad motor, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 7-växlad PDK.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fjäderben fram och bak med längs- och tvärgående länkar. Krängningshämmare fram och bak.
Styrning
Kuggstångsstyrning med servo. Antal rattvarv 2,6. Vändcirkel 10,9 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfria bromsar. Aktivt antisladdsystem.
Hjul
Fälg f/b 8,5/10 tum, däck f/b 235/35 – 265/35 ZR 19.
Mått/vikt (cm/kg/liter)
Axelavstånd 242, längd 434, bredd 180, höjd 129, spårvidd f/b 148/153. Tjänstevikt 1 350, maxlast cirka 220. Släpvikt 0. Tank 64. Bagageutrymme 130/280 VDA.
Fartresurser*
Toppfart 267 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,1 s.
Bränsleförbrukning/miljö*
Blandad körning 0,93 l/mil. CO2 228 g/km.
Garantier
2 år nybil, 10 år rostskydd, 3 år lack, 2 år Porsche assistans.
Skatt
2 280 kronor.
* Enligt tillverkaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se