Provkörning av Porsche Cayenne Turbo GT
Porsche Cayenne Turbo GT är med sina 640 hästkrafter den kraftfullaste suven från Porsche, ja, utan elektrifiering alltså. För precis som sommarens provkörning av Land Rover Defenders V8 är det här, kanske de allra sista, en provkörning befriande fri från sladdar.
Det ligger där och skvalpar långt bak i medvetandet, att en provkörning av en ny bil med V8-motor kan vara den allra sista.
Så funderade jag när jag körde Land Rover Defender V8 i bergen norr om Turin och så går tankarna när jag landar på Visby flygplats och det står en racinggrön Porsche Cayenne Turbo GT och väntar på parkeringsgatan utanför ankomsthallen.
Ett snabbt pcr-test senare befinner jag mig på vägarna norrut, mot nybyggda och förlängda Gotland Ring. Det är lite märkligt men för mig är det allra första besöket på racerbanan som öppnade 2003. Jag skrev på den tiden en hel del om Alec Arho-Havréns projekt men det har alltid varit någon av mina kollegor som varit på provkörningar eller tävlingar på Gotland sedan dess.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se