Omgivningen vid Lofoten är karg och pinad, men Macan GTS är varm och inbjudande. Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Provkörning av Porsche Macan GTS

Porsche uppdaterar Macan med starkare motorer och vässade chassin, men utelämnar elektrifiering och slopar modellnamnet Turbo. Linus Pröjtz provkör runt Lofoten i Norge.

Så sent som 2019 var Porsches mellanstora suv Macan ­märkets bästsäljare på den svenska marknaden med 657 sålda bilar. Under vintern 2020 – alldeles före pandemin slog till på allvar – ­lanserades uppdaterade Macan GTS i Portugal, en modell som lyfte serien ytterligare. Men under de senaste 18 månaderna har Macan tagit ett rejält kliv bakåt försäljningsmässigt i Sverige, ungefär 25 procent av försäljningsvolymen har försvunnit – samtidigt som Porsche slog nytt försäljningsrekord.

Kommer uppdaterade Macan att ändra på den saken? Avsaknaden av en laddhybrid i utbudet verkar ha satt sina spår, men hur blir det nu? Värt att veta är att ungefär 90 procent av sålda Cayenne och Panamera på den svenska marknaden är laddhybrider.
Frågan om laddhybrid skjuts ner direkt när jag pratar med Sebastian Staiger, ytterst ansvarig för hela Macan-programmet, under lanseringen här vid vansinnigt vackra Lofoten. Platsbrist i bilens konstruktion är den enkla förklaringen, mer om det hittar du i intervjun med Sebastian. Vad vi också får suga i oss är hur lite Porsche än så länge väljer att kommunicera kring kommande rent eldrivna Macan (om den nu kommer att heta så).

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill