Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Porsche Taycan 4 Cross Turismo

Porsche fortsätter bredda modellutbudet med fler versioner av Taycan. Nya Taycan Cross Turismo är en av de första eldrivna kombibilarna på marknaden. Detta är en av världens bästa elbilar, men priset är svindlande högt.

Hur mycket kan man tänja och dra i ett varumärke? När Porsche lanserade sin första suv år 2002 var det många som höjde på ögonbrynen. Cayenne med sin V-motor, i grund och botten en lyxigare Volkswagen Touareg, skavde i modellpaletten som då enbart bestod av lågbyggda sportbilar med boxermotor. Den potentiella kunden var då någon som redan hade en 911 i garaget, men som var beredda att byta ut sin Range Rover eller BMW X5 mot just en Cayenne.

Det här är nytt

Komb
Man får leta med lykta efter en eldriven kombi, men nu har Porsche (av alla märken!) en i modellprogrammet.

4.
En fyra utan S är ny instegsmodell för kombin och betyder 380 hästkrafter.

Plast och räcken

Plast runt dörrtrösklar och hjulhus, räcken på taket.

I dag säljer Cayenne tre gånger mer än 911, Porsches stora kassako, men än finns den inte som eldriven.
Vem hade trott för tio år sedan att Porsche skulle bli nästan först med att lansera en eldriven kombi? Jag säger nästan, för kinesiska MG lanserade sin MG5 EV tidigare i år. Men väl tvåa! Inte ens Volvo – märket synonymt med kombi – har någon.
Närmsta konkurrent blir givetvis Tesla Model S även om den saknar kombi­kaross, och många kunder kommer nog att välja Taycan Cross Turismo före Porsche Panamera.

Bara efter några meter i Taycan märks bilens styrkor. Känsliga läsare varnas i ­förväg, det kommer hagla insmickrande ­adjektiv. Invändigt får man vibbar av en 911 från 70-talet. Inga onödiga linjer, bara funktion.
Givetvis är de flesta vred utbytta mot skärmar just överallt. Till och med passageraren kan få en egen. Men det är logiskt, snyggt och prydligt, och när jag till exempel ändrar temperaturen med hjälp av pekskärmen svarar den med en bekräftande vibration. De få vred som finns känns väl åtskruvade och ger känslan av att kunna stå emot i princip vad som helst.

Skärmar just överallt, till och med passageraren får en egen.
1 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 AV 4
Skärmar just överallt, till och med passageraren får en egen.
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

På Essingeleden ut från Stockholm kryllar det av bilar och Taycan ligger bred i sitt körfält, utan att för den delen kännas som det. Styrningen är fin, chassit förlåtande. Vägen hade lika gärna kunnat bytas ut mot två kolasnören att balansera på men Taycan hade ändå känts trygg. Du vet alltid exakt var du har bilen.
Komforten är i världsklass. Här får Tesla ursäkta. Över broskarvar, gupp och allmänna ojämnheter hörs bara dova dunsar. Stötdämparna sväljer allt stumt men komfortabelt. Precis som det ska vara i en bil som börjar på över en miljon kronor.

Min för dagen Taycan Cross Turismo 4 drivs framåt av två elmotorer – en fram, en bak – och som namnet antyder krafsar den med alla fyra. Bakhjulen gör det mesta av vardagsjobbet, men så fort du nuddar gaspedalen börjar de främre att lägga sig i. På bästa möjliga sätt.
Ratten i alcantara är härlig att krama, och att köra fort är en sak, men på kurviga vägar är Taycan otrolig. Bilen har en vikt på över 2,2 ton, men vart har kilona tagit vägen? Med lätta och exakta steg dansar Taycan dit du vill. Peka med ratten, och du hamnar där du vill, på millimetern. Och med ett grepp som ingen annan elbil har i dag.

Så. Jag sa ju att det skulle bli mycket smicker. I denna instegskombi får man nöja sig med 380 hästkrafter, faktiskt rätt lite i sammanhanget. Klart den är rapp ändå eldrivlinan svarar direkt på minsta kommando och kraften finns alltid redo. Står man still, trampar vänsterfoten på bromsen och stampar gaspedalen i botten går bilen in i overboost-läge. För en kort stund finns 476 hästkrafter tillgängliga och det kittlar dödsskönt i kistan när man släpper bromsen och elkombin slungas iväg.

Att Porsche elektrifierar sin ­modellpalett med laddhybrider och nu också elbilar är ingen slump. Man är så illa tvungen. Enligt EU:s striktare utsläppskrav från 2021 gäller ett snitt på 95 gram koldioxid per km, varje gram över straffas med böter. Elbilarna behövs för att få ner snittet och kompensera för bilar med törstande förbränningsmotorer.
Just därför kommer till exempel den mindre suven Macan bli eldriven i nästa generation.
Utvecklingen går i rasande takt. Bara för ett år sedan gapade vi stort över att el-Porschen kunde laddas med 270 kW vid en snabbladdare. Vilken premiumprodukt, det är snabbt!
Samtidigt i år rullar Hyundai/Kia ut sina nya elbilar – alla med samma typ av 800 volt-teknik som Porsche har – som medför samma snabba laddning. Till halva priset.

Plast kring hjulhusen, precis som hos Volvo XC70. Det ryktas om en vanlig kombi – utan plast – också.
1 AV 4
Plast kring hjulhusen, precis som hos Volvo XC70. Det ryktas om en vanlig kombi – utan plast – också.
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 AV 4
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

I baksätet är det nu lite bättre utrymme för huvudet, trots glastak som annars brukar stjäla centimetrar. Även kortare krabater bak bör kunna kika ut utan problem, men sätesryggen är väl upprätt och för fötterna är det lite trångt. Bagaget är okej, men visst snor den sluttande bakluckan utrymme. Vi tror ändå kunderna har överseende. Synd dock att baksätet saknar lastlucka. Ibland måste skidor stuvas in, även i dyra elbilar.

I och med kombi går det att få skenor på taket för att fästa takboxar och bråte, max takvikt 75 kg. Synd dock att inte elkombin går att få med dragkrok, för hade inte det varit ett tjusigt ekipage att rulla in med vid den årliga rundan hästpolo?
Cross Turismo betyder extra plast runt hjulhus och trösklar. Vissa gillar det, andra inte. På Volvo XC70 passade det perfekt, men detta känns inte som en terrängbil. Det skvallras friskt om att en kommande kombi – utan plast – är runt hörnet, med namnet Taycan Sport Turismo. Många kommer nog hellre välja den.

Standard är även ett så kallat Gravel-mode som ska ge bättre framkomlighet i spenaten. Jag vet inte med säkerhet, struntar i att prova, och tror väl inte kunderna kommer göra det i någon större utsträckning heller.
Priset går inte blunda för. Denna instegsmodell för en eldriven kombi-Porsche kostar från 1 140 000 kronor. Värstingen Taycan Turbo S Cross Turismo börjar på 2 130 000 kronor. Man kan bli höjdrädd för mindre.

1 AV 6
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 AV 6
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 AV 6
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 AV 6
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
5 AV 6
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
6 AV 6
Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Räckvidden är lite luddigt satt till 38,8-41,9 mil. Det kan säkert stämma, om du är fjäderlätt på foten. Så fort du blir tung i högerfoten skenar förbrukningen. Med en snitthastighet på 117 km/h landar jag på en förbrukning på 2,78 kWh milen. Räckvidden blir då ynka 30 mil, trots att alla Cross Turismo är utrustade med det större batteripaketet. Med lätthet kan förbrukningssiffran bli ännu högre.
För att råda bot på den värsta räckviddsångesten finns ett så kallat ”Range”-läge som stryper hastigheten till max 100 km/h. Perfekt när man lånar ut bilen till svärsonen.

Men strypa en Porsche?! Ett tydligt bevis på att Taycan blir extra törstig på eldroppar i högre hastighet. För att färdas effektivt, och slippa ladda stup i kvarten, blir det till att sätta farthållaren på 100 km/h, andas lugnt och svälja stoltheten. Låta sig bli omkörd av gamla hinkar med förbränningsmotorer.
Nog är det synd, då Taycan Cross Turismo är ett ypperligt motorvägslok.

Porsche Taycan 4 Cross Turismo

Pris: 1 140 000 kronor, säljs nu, första kundleverans 12 juni.

Motor: El. Permanentmagnet synkronmotor. Max effekt 380 hk (280 kW), vid overboost 476 hk (350 kW), max vridmoment 500 Nm vid overboost, batterityp litiumjon, 93,4 kWh (83,7 kWh användbar kapacitet), 800 volt. Max laddeffekt 22 kW AC, 270 kW DC.

Kraftöverföring: Motor fram och bak. Fyrhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda fram, 2-växlad reduktionslåda bak.

Fjädring/hjulställ: Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8 tum, bak 10 tum. Däck fram 225/55 R19, bak 275/45 R19.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 290, längd 497, bredd 197, höjd 141, spårvidd f/b 172/170. Markfrigång i.u. Tjänstevikt 2 245, maxlast 640, ej släpvagn. Taklast 75. Bagagevolym (VDA-liter) 446-1 212 liter. Bagage fram 84 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,1 s, toppfart 220 km/h.

Elförbrukning (WLTP): Blandad körning 2,24-2,64 kWh/mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 38,9-45,6 mil.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 2 år.

Skatt: 360 kronor per år per år under de tre första åren, därefter 360 kronor per år. 

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Tesla Model S Long Range
Fullkomligt spöar skiten ur Taycan när det kommer till räckvidd, här över 60 mil på el. Men detaljkvalitén är inte lika hög, och inte heller körupplevelsen.
Pris: 974 990 kronor

Audi A7 Sportback 55 TFSI e
Ingen elbil, men väl en laddhybrid som tar dig dryga 6 mil på el. Superbekväm på långresan. Kan utrustas till tänderna.
Pris: 774 300 kronor.