Provkörning av Porsche Taycan GTS Sport Turismo
Premium Porsche var först med att bygga en eldriven kombi, låt vara att det också var en sportbil i terrängbilskläder. Nu har Porsche krängt av galonbyxorna på Taycankombin och döpt om den från Cross Turismo till Sport Turismo. Vi laddade fullt och körde till racerbanan Willow Springs för att prova hur bra Porsche lyckats.
Ni vet hur bilvärlden brukade vara. Först kom sedanmodellen följt av kombi och ibland något år senare en kombi som skulle se ut att vara lite mer terrängvänlig. Volvo provade till med att förse några av sina sedaner med terrängattribut men hur många minns i dag S60 Cross Country?
Det var den gamla, ibland goda, tiden.
Nu går allt i en rasande takt. Porsche har på kort tid expanderat sitt elbilsprogram under modellnamnet Taycan till att totalt omfatta tio modeller. Porsche kan alltså visa upp tio olika elbilar. Få andra tillverkare kan matcha det.
Här finns Taycan, Taycan 4S, Taycan Turbo, Taycan Turbo S, Taycan Cross Turismo i utförandena 4, 4S, Turbo och Turbo S samt då helt nya GTS och GTS Sport Turismo.
Okej, vi är lite snälla nu när vi räknar in olika effektuttag och drivning som olika modeller. Men ändå, det är imponerande att Porsche på kort tid utvecklat ett elbilsprogram med tio relativt olika modeller.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se