Fyrhjulsstyrningen krymper vändcirkeln med 1,3 meter från föregångaren. Foto: Range Rover

Provkörning av Range Rover Autobiography P530 AWD

Den helt nya femte generationen av Range Rover är här och nu längre ifrån det 50-åriga originalet än någonsin. Vi sätter nya dyra Range Rover på prov i Danmark.

Med sjöflyg anländer jag till Tirsbæk gods på Jylland, det enda stället i Norden där Land Rover har ett så kallat Experience Centre med bland annat terrängbanor för att man verkligen ska få se vad Land Rovers ­modeller klarar i terrängen. Att Land Rover skickat mig med just detta transportmedel är troligen en del i själva upplevelsen man vill ska omge kronjuvelen hos Land Rover.
När vi kryssat mellan förvånade nakenbadande danskar på bryggan kan jag till slut vila blicken på något som är skönare för ögonen. Helt nya Range Rover har något visst som sticker ut samtidigt som den upplevs nedtonad, en sober design. Linjerna är vassa och samtidigt mjuka, det stora fordonet har ett stilrent uttryck. En snygg detalj är att man har lyckats gömma fönsterlisterna i dörrarna så glasytan möter dörrplåten utan något som stör linjen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill