Provkörning av Renault Austral 1,2 TCe E-Tech Full Hybrid 200 Automatic
Premium Renault plockar in bakhjulsstyrning och Google Assistent i sin allra nyaste suv. Men kanske har de glömt bort de gamla knepen för att få ordning på drivlinan. Vi provkör nya Renault Austral och både höjer på ögonbrynen och grimaserar illa.
Renault bygger sin nya stora suv Austral på den koncerngemensamma plattformen CMF-C/D där C och D står för vilka storlekar av bil som plattformen klarar av. Men det är verkligen inte mycket som förenar det som kunde varit rena syskon, Austral och Nissan X-Trail. Vi återkommer med provkörning på X-Trail inom kort och även en ren duell mellan de två från Renault-Nissan-Mitsubishi-samarbetet.
En skillnad är drivlinan där Renault satsat på en klassisk hybrid med en 1,2-litersmotor på 130 hästkrafter som tillsammans med en elmotor och en startgenerator ger en total uteffekt på 200 hästkrafter. När du kör iväg med Austral används främst elmotor vilket gör att bilen känns väldigt pigg. Litiumjonbatteriet är bara på 2 kWh men det klarar ändå av att ge kraft till motorpaketet. Bland annat beror det på energiåtervinning, som kan ställas i tre steg på ratten. Energin i batteriet sjunker rätt snabbt till 50 procent men under vanlig körning håller det sig på den nivån.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se