Captur är en av de bäst säljande suvarna i sin storleksklass och nu först ut med laddhybridteknik. Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Renault Captur E-Tech 160 Plug-in Hybrid

Den är liten, laddad och Renaults första laddhybrid. Renault Captur E-Tech är här och kommer med en del intressanta nyheter. Räcker det för att slå sig fram i laddhybriddjungeln?

Finns det något märke som tycks ha mer vattentäta skott mellan sin sportavdelning och övrig verksamhet? Ja, det skulle vara Nissan då som har sin GT-R i ena änden och Qashqai i den andra. Men hos Renault blir det tydligare. Fransmännen pratar gärna och brett om sitt Formel 1-stall och hur snabb Megane RS är runt Nürburgring. Bilarna de erbjuder oss vanliga dödliga heter dock Clio, Kadjar och Captur... Det är svårt att känna sig som Daniel Ricciardo i dem.

Det här är nytt!

5 mil
9,8 kWh stort batteri ger upp till fem mils elektrisk körning.

Kopplingslös
Laddhybridens automatlåda har ingen koppling. En elmotor tar över kopplingens uppgift.

Elstart
Hybridsystemet är programmerat för att alltid starta bilen på el, oavsett om batteriet är tomt eller inte.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill