Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Captur är en av de bäst säljande suvarna i sin storleksklass och nu först ut med laddhybridteknik.Captur är en av de bäst säljande suvarna i sin storleksklass och nu först ut med laddhybridteknik.Captur är en av de bäst säljande suvarna i sin storleksklass och nu först ut med laddhybridteknik.
Captur är en av de bäst säljande suvarna i sin storleksklass och nu först ut med laddhybridteknik. Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Renault Captur E-Tech 160 Plug-in Hybrid

Premium Den är liten, laddad och Renaults första laddhybrid. Renault Captur E-Tech är här och kommer med en del intressanta nyheter. Räcker det för att slå sig fram i laddhybriddjungeln?

Finns det något märke som tycks ha mer vattentäta skott mellan sin sportavdelning och övrig verksamhet? Ja, det skulle vara Nissan då som har sin GT-R i ena änden och Qashqai i den andra. Men hos Renault blir det tydligare. Fransmännen pratar gärna och brett om sitt Formel 1-stall och hur snabb Megane RS är runt Nürburgring. Bilarna de erbjuder oss vanliga dödliga heter dock Clio, Kadjar och Captur... Det är svårt att känna sig som Daniel Ricciardo i dem.

Det här är nytt!

5 mil
9,8 kWh stort batteri ger upp till fem mils elektrisk körning.

Kopplingslös
Laddhybridens automatlåda har ingen koppling. En elmotor tar över kopplingens uppgift.

Elstart
Hybridsystemet är programmerat för att alltid starta bilen på el, oavsett om batteriet är tomt eller inte.