Nissan fick bromsa sin elbilssatsning för att släppa fram den här: Renault Mégane Electric. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Renault Mégane E-Tech EV60

När Nissan visade sin nya elbil Ariya på bilsalongen i Tokyo hösten 2019 hade de stora planer för Europa. Men Renault ville vara först med elbilen på sin hemmakontinent. Så här är den: Renault Mégane E-Tech EV60.

Ett nydesignat batteri­paket som ligger i golvet och bara mäter 11 centimeter på höjden. En liten nätt suv som inte alls ser så där klumpig ut som vi vant oss vid, inte så tung. Så lät det från Nissan när de visade upp helt nya elbilen Ariya i Tokyo i november 2019. Representanter för Nissan förstod att det här var en bil som skulle landa perfekt i den allt intensivare elbilsmarknaden i Europa.

Men så körde bilbranschen fast i först en pandemi och på det en komponentbrist. Någon Ariya kom aldrig till Europa. Covid-19 och halvledarkrisen blev också bra saker att peka på så att Nissan slapp erkänna att koncernsyskonet Renault behövde vara först ut med en kompakt och potent elbil i sin del av världen. För ungefär samtidigt som vi såg Ariya i Tokyo löste Renault och Nissan ut knutarna efter avsatte vd:n Carlos Ghosn och delade upp världen mellan sig och den tredje partnern Mitsubishi. Renault blev logiskt och självklart ansvarigt för Europa, varför det var lika logiskt och självklart att Renault Mégane E-Tech Electric skulle komma före Nissan Ariya till europeiska köpare.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill