Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Oskar Krüger

Provkörning av Renault Megane RS Trophy-R

Premium För tredje gången i ordningen har Renault vässat Megane till en nivå som ingen av konkurrenterna är i närheten av. Med Öhlins-dämpare, kolfiberhuv, titanavgassystem och utan baksäte har Megane Trophy-R återtagit titeln som världens snabbaste framhjulsdrivna bil runt Nürburgring.

Det här är nytt!

Baksäte

Finns inte, Renault har tagit till extrema åtgärder för att hålla nere vikten.

Öhlins

Fjäderben från svenska Öhlins sitter på framaxeln, bak är en enkel torsionsaxel.

Bakaxelstyrning

Har slopats till förmån för låg vikt. Kolfiber. Huv i glas- och kolfiberkomposit med en diffuser i ren kolfiber.