Foto: Glenn Lindberg / Moderna Klassiker

Provkörning av Renault Sport Spider

Den må se ut som ett rymdskepp och de flesta blir ­förvånade av Renault-loggan i fronten. Ägare Magnus Blommé fastnade för Sport Spider. Enligt honom en modern version av legendariska R8 Gordini.

Året är 1995 och på Genèves bilsalong står en Renault som ingen tror kommer att se i produktionsutförande, den avfärdas som ytterligare en showbil för att dra besökare till montern. När den året därpå faktiskt började säljas som Sport Spider var det ­troligen många som stod med hakan i backen. Nästan lika många ger oss förvirrade blickar när vi susar fram i den Alpineblå och låga skapelsen i Stockholmstrafiken. Växellänkaget ger ifrån sig mekaniska klick när jag letar mig upp bland växlarna i den manuella lådan. Bakifrån hörs ett försiktigt muller från den fyrcylindriga tvålitersmaskinen som sitter på tvären precis bakom ryggstödet. Det är samma motor som även sitter i första generationens Renault Megane och Clio Williams. Den levererar 150 hästkrafter, men mer behövs inte för att sätta rejäl fart på lilla Sport Spider som endast väger ett ton. Vikten är dock ganska hög sett till hur mycket Renault bortprioriterade under utvecklingen. Detta är en superanalog tävlingsbil för gatbruk. Samma F7R-motor som i denna satt också lite otippat i ryska Moskvitch 214242.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill