Provkörning av Rolls-Royce Ghost
Den andra generationen av Rolls-Royce Ghost är den perfekta elbilen, om det inte vore för att den bara kan fås med en 6,75 liter stor V12-motor som drar nästan två liter per mil. När ska elektrifieringen nå den yppersta elitklassen?
Ett försiktigt tryck på en liten knapp på dörrhandtaget är allt som behövs för att den stora och tunga dörren ska öppnas. Lika lite ansträngning behövs för att stänga dörren, det görs genom att hålla in ett reglage på mittkonsolen. Hittills har jag knappt behövt använda en enda muskel och när jag trycker på startknappen till vänster om ratten och motorn startar hörs knappt ett knyst. Till och med öronen får vila.
Nya Rolls-Royce Ghost och jag rullar försiktigt ut ur Warszawas grå och dystra stadskärna och samtidigt som det fortfarande är nästan spöklikt tyst från motorrummet finns en omedelbar kraftutveckling. Precis som i en elbil finns all kraft tillgänglig så fort man nuddar gaspedalen.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se