Efter 13 år ersätts Rolls-Royce Ghost av en ny generation där allt är nytt. Foto: Dominik Kalamus / Rolls-Royce

Provkörning av Rolls-Royce Ghost

Den andra generationen av Rolls-Royce Ghost är den perfekta elbilen, om det inte vore för att den bara kan fås med en 6,75 liter stor V12-motor som drar nästan två liter per mil. När ska elektrifieringen nå den yppersta elitklassen?

Ett försiktigt tryck på en liten knapp på dörrhandtaget är allt som behövs för att den stora och tunga dörren ska öppnas. Lika lite ansträngning behövs för att stänga dörren, det görs genom att hålla in ett reglage på mittkonsolen. Hittills har jag knappt behövt använda en enda muskel och när jag trycker på startknappen till vänster om ratten och motorn startar hörs knappt ett knyst. Till och med öronen får vila.
Nya Rolls-Royce Ghost och jag rullar för­siktigt ut ur Warszawas grå och dystra stadskärna och samtidigt som det fortfarande är nästan spöklikt tyst från motorrummet finns en omedelbar kraftutveckling. Precis som i en elbil finns all kraft tillgänglig så fort man nuddar gaspedalen.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill