Provkörning av Saab 9-X Air
För 25 år sedan visade Saab upp sin första Saab 900 cabriolet. Nya konceptbilen 9-X Air visar att den öppna biltypen är viktigare än någonsin för Saabs framtida identitet. Hans Hedberg drog till Trollhättan för en allra första provtur i Saab framtidsbil.
Cabrioletmodellen av 9-3 är viktig för Saab. Sedan 1985 och produktionsstarten av öppna 900 har det tillverkats drygt en kvarts miljon cabrioleter. Nuvarande tillverkningstakt är 16 000 bilar per år. Imagevärdet gör modellen livsviktig på marknader som Storbritannien och USA där bilen höjer och stärker varumärket Saab.
Nya konceptbilen 9-X Air visar att Saab vill öka andelen tillverkade öppna Saabar samtidigt som de vill ta täten i segmentet beträffande teknik, design och användningsområde.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se