Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Provkörning av Saab 95

Som ett rött streck for den fram, nästan lika snabbt som bilarna den skulle serva. Det handlar om specialpreparerade servicebilar, Saab 95, och den en gång så framgångsrika tävlingsavdelningen hos Saab.

Det smattrar till när den trecylindriga tvåtaktaren väcks till liv. Ett blått, väldoftande tvåtaktsmoln fyller lokalen när den röda 95:an backas ut i det fria. Ingen miljöaktivist i världen kan tycka att detta är fel. Detta är svensk historia. Motorhistoria.
Den låter ettrig, och jämfört med originalmotorns 38 hästar så är den vass. Motorn är trimmad och ger 55 hästkrafter som ljudligt brappar fram genom ett tvåtums avgassystem. Ett underbart, rytmiskt ljud, inte helt obegripligt att den kallades djungeltrumma. Högre upp i varvtalsskalan är det ett ylande som många minns från rallysträckorna när bland andra Erik Carlsson ”på taket” graciöst sladdade förbi.

Just den här bilen är en kopia av de servicebilar som följde tävlingsverksamheten hos Saab. De var lastade till taket med reservdelar, och på taket extrahjul, i framsätena satt två erfarna mekaniker, beredda till hjältedåd under fältmässiga former. En av dem var Rolf Ebefors som Klassiska Bilar får en pratstund med över en fika på Saabmuseet i Trollhättan. Rolf har mångårig erfarenhet av de tre motortyper Saab arbetat med genom åren. Först den trecylindriga tvåtaktaren, sedan V4 och sist den raka 16-ventilsfyran.

Flygplanssymbolen återfinns lite här och var. I fronten, i ratten, i instrumenteringen och på stänkskydden. Tufft.
Liggande hastighetsmätare och fyra klockor för motortemperatur, bränsle, ampere och tideräkning.
Tydliga symboler som förstås av alla nationaliteter, eller när bilder säger mer än ord. Bakelit.
1 AV 5
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 5
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 5
Flygplanssymbolen återfinns lite här och var. I fronten, i ratten, i instrumenteringen och på stänkskydden. Tufft.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 5
Liggande hastighetsmätare och fyra klockor för motortemperatur, bränsle, ampere och tideräkning.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
5 AV 5
Tydliga symboler som förstås av alla nationaliteter, eller när bilder säger mer än ord. Bakelit.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Rolf kom till Saab 1957, direkt till tävlingsverksamheten som motormekaniker under hela tävlingseran, som lades ner 1982. Efter det var han på utvecklingslabbet och bland annat med på Talladega i USA när Saab satte rekord 1986. Där var också Teknikens Värld som med Björn Sundfeldt fick köra ett pass i en av de Saab 9000 som satte rekord på ovalbanan.

Rolf har skruvat åt legendarer som Stig Blomqvist och Per Eklund. Stig körde mjukt och sparade på materialet medan Per var mer brutal, berättar Rolf. Gick inte växeln i så bröt han i den ändå. Båda var oehört snabba men hade helt olika taktik. Ett växellådsbyte i fält tog ungefär 40 minuter och då var motor (V4), som måste plockas ur, och avgassystem oftast glödheta. Det kunde vara mörkt och kallt, det kunde vara regn och det kunde vara lervälling. Men med flinka fingrar och ett jädrar anamma gick det vägen. Eller som när Stig ropade på radion i ett SM-rally. – Jag behöver 20 liter bensin och ett plåster. Det visade sig att hela bakskärmen med tankpåfyllning var borta. Bensinen hade därmed skvimpat ut, och kartläsaren hade skurit sig i ett finger. En annan gång i brittiska RAC-rallyt behövdes en ny kylare då Stig kört på en planka, påstod han. Det visade sig senare, eftersom det förevigats på film, att han kört på en parkbänk! Stig vann brittiska rallyt 1971 och det var en riktig bedrift med den förhållandevis motorsvaga och smala bilen.

Lättrullade, smala 15-tumshjul med kromade navkapslar. På servicebilarna var kapslarna däremot bortsprättade.
Rolf Ebefors har lagt sina händer även på denna motor. 55 hästar mot orginalets 38. Ylar fint.
Rolf Ebefors, pappa till många tävlingsmotorer.
1 AV 5
Lättrullade, smala 15-tumshjul med kromade navkapslar. På servicebilarna var kapslarna däremot bortsprättade.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 5
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 5
Rolf Ebefors har lagt sina händer även på denna motor. 55 hästar mot orginalets 38. Ylar fint.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 5
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
5 AV 5
Rolf Ebefors, pappa till många tävlingsmotorer.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Men åter till det vi i huvudsak kom hit för. Saab 95 från 1961. Den här bilen är som sagt en specialare med trimmad motor. Den trecylindriga 841-kubikaren är portad och har planad topp vilket resulterat i att kompressionen ökat från 7,3:1 till 9,0:1. Den har vevaxel från GT-motorn och Solexförgasaren är ombestyckad. Två tums avgassystem och ändrad expansionskammare. Alla åtgärder sammantaget ger 55 hästkrafter vid 5 000 r/min. Motorn tål dock att varvas 6 300 r/min och det är på dessa höjder den verkligen ylar. Ändå är den stark och extremt körbar redan från låga varvtal. Folk stannar till. De hör ett välbekant ljud som de inte kan identifiera på en gång men när de får syn på bilen spricker de upp i ett igenkännande flin. När de närmar sig känner de också den underbara doften av tvåtakt. I det här faller Castrol TTS tvåtaktsolja som Rolf varmt rekommenderar för Saab tvåtaktsmotorer.

Graciöst aerodynamisk och där 95:ans fenor var en flört med flygdivisionen. Det skulle synas att bilarna var byggda av en flygplanstillverkare - och det gjorde det.
Vagnen är sjusitsig som värsta suven, men bakersta sätet ska plockas ur till förmån för lastgaller, reservdels- och verktygsskåp. Rubinerna lyser röda.
Detta var tider för de halvdödliga, som klarade sig utan nackskydd men inte utan bälten – om man inte satt bak, då klarade man vad som helst. Detta exemplar ska dock köras med fällt baksäte. Galon/tyg, fräsigt.
Flygplanssymbolen återfinns lite här och var. I fronten, i ratten, i instrumenteringen och på stänkskydden. Tufft.
1 AV 4
Graciöst aerodynamisk och där 95:ans fenor var en flört med flygdivisionen. Det skulle synas att bilarna var byggda av en flygplanstillverkare - och det gjorde det.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
2 AV 4
Vagnen är sjusitsig som värsta suven, men bakersta sätet ska plockas ur till förmån för lastgaller, reservdels- och verktygsskåp. Rubinerna lyser röda.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
3 AV 4
Detta var tider för de halvdödliga, som klarade sig utan nackskydd men inte utan bälten – om man inte satt bak, då klarade man vad som helst. Detta exemplar ska dock köras med fällt baksäte. Galon/tyg, fräsigt.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle
4 AV 4
Flygplanssymbolen återfinns lite här och var. I fronten, i ratten, i instrumenteringen och på stänkskydden. Tufft.
Foto: Glenn Lindberg / Expressen Lifestyle

Bilen har skivbromsar fram hämtade från Saab Sport. 12-volts elsystem är standard redan från 1956. 95:an hade klarat sig bra från rost där endast lite svetsjobb krävdes, och givetvis en omlackering med alla delar separerade. Renoveringen gjordes mellan 1993 och 1996, och gissa om Rolf Ebefors var inblandad i motorn.
Det som återstår är att rensa bakluckan från det extra baksätet, sätta i ett lastgaller och plåtskåp för reservdelar och verktyg, samt ett tidstypiskt takräcke för reservhjulen. Sen är den redo att supporta rallysaabarna, kanske i klassiska rallycupen. 

Mot slutet av tvåtaktseran plockade man ut bortåt 100 hästkrafter ur trepipen och tre år i rad, mellan 1960 och 1962, vann Erik Carlsson RAC-rallyt med tvåtaktaren. Dessutom Monte Carlo-rallyt 1962 och 1963. Tala om att sätta Saab och deras konstiga, rykande lilla bil på kartan.
Nu är tvåtaktarna rariteter och värda en bra slant om de är fina.

Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar nummer 1/2013.

Mer från Klassiska Bilar läser du här!

Foto: Saab

Grabbarna grus ute på fältet

Servicebilarna när det begav sig under RAC-rallyt 1971 när Stig Blomqvist vann. Den uppmärksamme ser direkt att bilarna är V4, men grabbarna är desamma som skruvade med tvåtaktarna under tvivelaktiga, fältmässiga former. Han som sitter till vänster på taket är enligt uppgift okänd. Övriga från vänster är Sven Olsson, Rolf Ebefors, Torbjörn Trollby, Bernt Melin och Per Olof Rudh. Den skarpögde ser också att strålkastarna är tejpade eftersom britterna kör på fel sida och bländas av våra högerinriktade strålkastare. 

 

Fördelen med att köra med samma servicebilar som rallybilar var att man kunde ta reservdelar från servicebilarna om det skulle krisa. Dock inte motorn som inte var lika hårdtrimmad, men annars - strålkastare, extraljus, framskärmar, fram- och bakvagnsvagnsdetaljer, ja det mesta som inte är medtaget inne i bilen.

Saab 95 1961

Ursprungligt pris (1961): 12 270 kronor.

Uppskattat pris (2012): ca 100 000 kronor.

Motor: Bensin/tvåtaktsolja. 3-cylindrig längsmonterad radmotor. Solex 40 BI förgasare. Cylindervolym 841 cm3, max effekt 55 hk vid 5 000 r/min, max vridmoment ca 95 Nm vid ca 3 500 r/min.

Kraftöverföring: Motorn fram, frihjul, framhjulsdrift, 4-växlad manuell rattspak.

Hjul: Fälg 4 tum, däck 5.20-15.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 250, längd 430, bredd 158, spårvidd f/b 122/122. Tjänstevikt ca 1 000, maxlast ca 500. Tank 43 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h ca 18 s. Toppfart ca 150 km/h.

Bränsleförbrukning: Blandad körning ca 1 liter milen.