Utvändigt har det inte hänt mycket med Ibiza men strålkastare med LED-teknik är nu standard. Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld

Provkörning av Seat Ibiza 1,0 TSI 110 DSG FR

Dagens generation av Seat Ibiza lanserades redan 2017. Nu får den tidigare testvinnaren uppdateringar som täpper till de plumpar som testlaget anmärkte på. Men inte alla.

Tråkig, plastig och snål på assisterande utrustning. Så lät Seat Ibizas minusposter för ett och ett halvt år sedan när vi ställde modellen mot Ford Fiesta, Peugeot 208 och Renault Clio. Ändå vann spanjoren det jämna testet tack vare ekonomi- och utrymmesronderna.
Seats ingenjörer verkar läsa vår ­tidning, för uppdaterade Ibiza är riktigt trevlig ­invändigt och modellen har nu fått tillgång till Volkswagen-koncernens assisterande system. Instrumentbrädan ger ett lägre intryck och längs hela kupéns bredd löper en ­vinklad list med aluminiumutseende. De centrala luftutsläppen har flyttat ner och de på sidorna har en ny rund form. Utsläppen inkapslas i provbilen av röd plast med struktur likt armeringsjärn. Fult eller inte, de ger i all fall lite krydda och de runda lyser upp på natten. Mysigt men också irriterande då de reflekteras i sidorutan i synfältet för ytterbackspeglarna.  

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill