Provkörning av Seat Ibiza 1,0 TSI 110 DSG FR
Premium Dagens generation av Seat Ibiza lanserades redan 2017. Nu får den tidigare testvinnaren uppdateringar som täpper till de plumpar som testlaget anmärkte på. Men inte alla.
Tråkig, plastig och snål på assisterande utrustning. Så lät Seat Ibizas minusposter för ett och ett halvt år sedan när vi ställde modellen mot Ford Fiesta, Peugeot 208 och Renault Clio. Ändå vann spanjoren det jämna testet tack vare ekonomi- och utrymmesronderna.
Seats ingenjörer verkar läsa vår tidning, för uppdaterade Ibiza är riktigt trevlig invändigt och modellen har nu fått tillgång till Volkswagen-koncernens assisterande system. Instrumentbrädan ger ett lägre intryck och längs hela kupéns bredd löper en vinklad list med aluminiumutseende. De centrala luftutsläppen har flyttat ner och de på sidorna har en ny rund form. Utsläppen inkapslas i provbilen av röd plast med struktur likt armeringsjärn. Fult eller inte, de ger i all fall lite krydda och de runda lyser upp på natten. Mysigt men också irriterande då de reflekteras i sidorutan i synfältet för ytterbackspeglarna.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se