Provkörning av Seat Ibiza ST 1,2 TSI Ecomotive
Seat har fått ultimatum från ägaren Volkswagen. Ge vinst inom fem år, annars risk för nedläggning. Ska Seat Ibiza ST, eller kombi om man så vill, bli räddaren i nöden för det spanska bilföretaget?
Första intrycket #274
Seat Ibiza i kombiversion är en trevlig kompis. Inte direkt utstickande på något sätt, men alla bilar behöver inte vara det. Snäll mot korna är den också – Seats första bensindrivna bil som klassas som miljöbil.
Med en totallängd på 423 cm skiljer ungefär trettio centimeter till VW Golf Variant.
Seat Ibiza ST får med denna längd ett generöst lastutrymme som räcker till för de flesta behov. Från 430 liter i normalutförande med baksätesryggarna i upprätt läge klarar den 1 164 liter när dessa fällts ned. Som jämförelse klarar VW Golf Variant 505 respektive 1 495 liter.
Lastgolvet blir dock inte helt plant trots att sätesdynan måste fällas framåt, och i övrigt bjuder inte Seat på några speciella överraskningar. Baksätet sitter där det sitter och går inte att skjuta i längsled eller plocka ned i sina beståndsdelar. Fast det är förstås delbart.
Det kanske inte behöver vara mer än så, Seat Ibiza ST är helt enkelt en rekorderlig kombi som ger vad man kan förvänta sig.
Spanjoren kommer med fem olika motoralternativ, fyra av dessa klassas som miljöbilar. För Seat är det första gången som en bensinmotor blir miljöbil med lilla 1,2 TSI Ecomotive. Det sista tillägget betyder att den har start/stopp-system vilket var vad som krävdes för att hamna på rätt sida gränsen.
Det är en liten pigg turboladdad motor som enligt uppgift ska ge 105 hästkrafter men när vi körde den på rullande landsväg i Skoda Yeti gav den 116 hästkrafter.
Oavsett är det en bra motor som ger Seat Ibiza betydligt trevligare egenskaper än det andra bensinalternativet vilket är en 1,4-liters-motor på 85 hästkrafter. Den är tröttare, bullrigare och känns helt enkelt omodern.
1,2 TSI har start/stopp-funktion vilket gör att den kommer ned i låga 0,51 liter per mil blandad körning. Trots det klarar den 0–100 km/h på 10,2 sekunder och har en toppfart på 190 km/h.
Ännu snabbare blir det med DSG-låda (tio sekunder från stillastående till 100 km/h), men då stiger också bränsleförbrukningen till 0,53 l/mil och miljöbilsrabatten går förlorad.
För de som föredrar diesel finns tre alternativ. 1,2 TDI med trecylindrig motor, 75 hk, och bränsleförbrukning på 0,39 l/mil. 184 400 kr men då i lite lyxigare Style-trim.
1,6 TDI med fyra cylindrar i rak formation och 90 hk. Bränsletörst på 0,42 l/mil och ett pris från 166 400 kr i billigaste utförande, Reference.
En ytterligare version av 1,6 TDI ger 105 hästar och priset startar vid 188 500 kr, men bilen är då i Sportutförande. Bränsleförbrukningen är oförändrade 0,42 liter per mil.
Samtliga dieselalternativ är klassade som miljöbilar
Seat Ibiza ST 1,2 TSI Ecomotive
Pris
167 400 kronor.
Motor
Bensin. 4-cyl rak tvärmonterad, 1 överliggande kamaxel, 2 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 71/75,6 mm, cylindervolym 1 197 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 5 000 r/min, max vridmoment 175 Nm mellan 1 550 och 4 100 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 7-växlad DSG.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak halvstel axel.
Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,5 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 5 tum, däck 185/60 R 15.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 247, längd 423, bredd 169, höjd 145, spårvidd f/b 147/146. Tjänstevikt ca 1 145, maxlast ca 440, max släpvikt 1 200. Tank 45 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 430 – 1 164 liter
Fartresurser*
Toppfart 190 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,2 s.
Bränsleförbrukning*
Stad 0,60, landsväg 0,45, blandad körning 0,51 l/mil. CO2 119 g/km.
Garantier
2 år nybil. 3 år vagnskada, 12 år rostskydd.
Skatt
0 kr/5 år.
* Enligt tillverkaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se