Provkörning av Seat León Cupra 4
Basfakta
Motor
6-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,75:1. Borrning/slag 81/90,3 mm, 2 792 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 6200 r/min, max vridmoment 270 Nm vid 3200 r/min.
Kraftöverföring
Framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem (ESP). Hastighet vid 1 000 r/min på högsta växeln: 38,6 km/h.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och triangellänkar, bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,2 meter.
Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.
Hjul/däck
Fälg 7 tum, däck 225/45 R17
Mått & vikt (cm)
Axelavstånd 251, längd 418, bredd 174, höjd 146, spårvidd fram/bak 151/149. Tjänstevikt ca 1 483, maxlast ca 450, max släpvikt 1 000 kg. Tank 60 liter.
Fartresurser
Toppfart 235 km/h. Acceleration 0?100 km/h 7,3 s.
Bränsleförbrukning
EU-norm blandad
körning 1,09 l/mil.
Gul feber!
León Cupra 4 är Seats snabbaste produktionsbil. Med en V6 på 204 hästkrafter förvandlas den timida mellanklassaren till en värsting. Synd bara på priset.
Seat försöker vara - och framstår alltmer som - VW-koncernens sportigaste bilmärke. Ingen svår uppgift kanske, men Seat León med 1,8-liters turbomotor på 180 hk klarade sig mycket bra i vårt GTI-test (se TV 11/00).
Nu kommer etter värre Seat León Cupra 4 med en V6-motor på 204 hästkrafter och Haldex fyrhjulsdrift. En likadan motor sitter för övrigt i VW Golf V6 4-motion.
León är för övrigt byggd med samma grundkomponenter som VW Golf, Beetle och Bora, Audi A3 och TT samt Skoda Octavia.
Utvändigt har León Cupra 4 fått ett fräckt och uppkäftigt utseende. Frontspoilern har sex separata luftintag för kylning till motorn, hålen är täckta av "hönsnät" i kolfiberliknande material. Snyggt!
Nätta sidokjolar, maffigare bakre kofångare och en större övre bakspoiler som sägs minska lyftkrafterna bak med 25 procent.
Skålade sportstolar fram och ett udda baksäte av typen 2+1 (1 innebär ett barn eller en liten person) där passagerarna sitter still även om vägen börjar svänga och föraren är av rätt karaktär. Tyvärr är utrymmet bak inte mycket att hurra över. Är föraren över medellängd blir det inte mycket kvar i baksätet.
León Cupra 4 är mycket välutrustad. 17-tumshjul, elstyrning av rutor, centrallås och en massa annat, luftkonditionering, ett aktivt antisladdsystem (ESP) och bilvärldens största fotstöd vid pedalstället är bara några detaljer.
Interiören är tilltalande och materialen i god Volkswagenstil valda med omsorg. Generösa inställningsmöjligheter av förarstol och ratt ger möjligheter till en bra körställning. Instrumenttavlorna är mycket röda i kvällsljus och vita i dagsljus.
Cupra 4 är mycket trevlig att köra, åtminstone på rak väg. Motorn med närmare tre liters cylindervolym är stark redan från botten och upplevs som förvånansvärt tyst även i farter långt över de svenska tillåtna.
När Cupra 4 pressas hårt blir den av naturliga skäl aningen understyrd. Seat har inte brytt sig om att flytta motorn så långt bak som möjligt i motorrummet, vilket också indikerar att det här möjligen inte är tänkt som en sportbil. Även om det är vad Seat försöker inbilla oss. Snarare en glidarbil för raska motorvägsturer eller att framföras på lätt vindlande landsvägar i lagom fart.
Sportchassit gör den också rätt stötig över ojämnheter. Det förbättras inte av 45-profildäcken. Ett kraftigt slammer från hjulställen när bilen går över exempelvis broskarvar är inte heller så trevligt. Den hårda gången passar på något sätt inte ihop med V6-motorn vars karaktär känns mer komfortinriktad.
Den sexpetade lådan är som i många Seat lite mekaniskt kärv. Det känns tydligt när växlarna åker i på ett ärligt sätt. Men detta "tuggmotstånd" kanske inte uppskattas av alla.
Pressas León Cupra 4 är den ingen långsam typ. 0-100 km/h uppges gå på 7,3 sekunder och det känns ocsom det kan stämma. Toppfarten är 235 km/h. Sträckan 1 000 meter med stående start avverkas enligt fabriken på 28 sekunder.
Frågan är väl bara för vem Cupra 4 är byggd. V6-motorn och det stenhårda chassit passar inte riktigt ihop. León 1,8 20 VT med 180 hästar är av en mer sportig karaktär och torde räcka för de allra flesta. Prislappen på Cupra 4 lär lyda på ett betydligt högre belopp än de 199 900 kronor 1,8 20 VT kostar. Något svenskt pris är inte fastställt, det är för övrigt inte ens klart om det blir någon svensk import av modellen.
Kommer León Cupra 4 blir det i sommar. Tyska priset är omräknat i svenska pengar omkring 250 000 kronor och hamnar det på den nivån behöver inte Seat bry sig om att ta hem modellen. Då blir den i princip osäljbar.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se