Foto: Glenn Lindberg

Provkörning av Shelby Daytona Cobra 289 Coupé replika

Shelby Daytona Cobra byggdes för att slå Ferrari 250 GTO. Den tävlade bara under två säsonger men lyckades med uppgiften – att som första amerikanska bil vinna en VM-titel. Vi kör en välbyggd svensk replika och fascineras av historien – men kanske allra minst av den där titeln.

Det är passande nog den 4 juli – USA:s självständighetsdag. Året är 1965 och på den extremt snabba landsvägsbanan i utkanten av Reims, i Champagne-distriktet i nordöstra Frankrike, är två Shelby Daytona Cobra på väg mot målflagg och vad som kommer att resultera i VM-titeln för GT-bilar. Det är första gången någonsin som en amerikansk bil lyckas med detta och det är första­ gången på över ett decennium som Ferrari inte vinner GT-klassen – det borde vara big news för Ford. De betalade ändå för kalaset och det var deras motorer som satt i bilarna.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill