Provkörning av Smart #1 Premium 200 kW
Smart har gått från att vara en biltillverkare med unik touch till att producera en elbil för gemene man. De försöker behålla det unika med en inbyggd rävmaskot i infotainmentsystemet. Men räcker det?
Smart har funnits i över 25 år och var från början ett experiment inom Daimler-koncernen. Det mynnade ut i ett koncept och sedan lanserades den lilla tvåsitsiga citybil som vi känner igen som Fortwo (från början hette den City Coupé). Därefter har flera modeller lanserats och märket är känt för att sticka ut. Därför har efterfrågan inte varit skyhög och flera modeller har lagts ned rätt snabbt efter lansering.
Tillverkaren ger inte upp för det och i fjol skedde en stor förändring för Smart. Kinesiska Geely förvärvade nämligen halva bolaget och vad det kommer innebära ska bli intressant att följa framöver. Märket har hur som helst släppt en första bil efter Geelys intåg: Smart #1. Ja, det uttalas faktiskt ”hashtag one”, eller ”hashtagg ett” på svenska.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se