Provkörning av Subaru Baja Sport 2,5
Första intrycket #355
Inte riktigt en personbil, inte riktigt en pick-up, men inte tokigt alls. Vägegenskaper som en personbil och om inte oändliga så goda möjligheter att forsla skrymmande föremål. Mycket komfortablare än, rambyggda, truckar.
Basfakta
Pris
Fr 250 000 kr.
Motor
4-cyl tvärställd boxermotor, 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 99,5/79,0 mm, cylindervolym 2 457 cm3. Max effekt 165 hk (121 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 226 Nm vid 4 400 r/min.
Kraftöverföring
Fyrhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilinkaxel med skruvfjädringsomslutna stötdämpare.
Styrning
Kuggstång med servo. Vändcirkel 11.2 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul/däck
Fälg 7 tum, däck 225/60 HR 16
Mått & vikt (cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 492, bredd 178, höjd 156, spårvidd f/b 147/147. Tjänstevikt ca 1 660, maxlast ca 400, max släpvikt 1 440. Tank 64 liter.
Fartresurser
Toppfart ca 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h ca 10,0 s.
Bränsleförbrukning
Stad 1,02, landsväg 0,84, blandad körning ej angivet
Rubrik
Subaru är ett bilföretag med många ansikten. Ena dagen ser man en Subaru Impreza WRC flyga fram över rallysträckor med Petter Solberg bakom ratten, och nästa dag handlar det om en Subaru Forester som obemärkt susar fram längs en landsväg. Men det finns även ett alternativ däremellan - Baja
Till hälften personbil, till hälften pick-up.
Baja byggs i USA vid företagets fabrik i Lafayette, Indiana. Den exporteras inte vidare till moderlandet Japan, men i Sverige är det numera möjligt att köpa den via Subaruimportören Bilstället i Värnamo.
Konceptet är förstås ingalunda nytt, men oftast har det handlat om tvåsitsiga blandraskorsningar. Vem minns inte Chevrolet El Camino…
Att nu bygga en fyrsitsig pick-up med personbilsegenskaper har förstås inte lämnat konkurrenterna någon ro. Honda har nyligen presenterat sitt svar, Ridgeline.
Baja är baserad på förra generation Subaru Outback, en av testlagets stora favoriter när det gäller fyrhjulsdrivna personbilar. Tuff, robust och billig i jämförelse med andra.
Inget av Outbacks förträfflighet har gått förlorad i Baja. Personbilskomforten är precis lika bra, det enda som har gått förlorat är ett par centimeter benutrymme i baksätet. Mittplatsen i baksätet har också tagits bort och ersatts av ett par stora mugghållare utan vilka en bil i USA är osäljbar.
Längden på flaket är inte så imponerande, bara 105 cm, trots att Baja är 15 cm längre än Outback. Men som tillbehör finns en förlängare som monteras baktill ovanpå den då nedfällda bakstammen och då blir lastgolvet plötsligt 153 cm långt. Inte nog med det. Bakdelen på kupén är öppningsbar, baksätesryggen nedfällbar och då kan plötsligt 190 cm långa, om än inte så breda eller höga, föremål lastas.
På en del amerikanska motsvarigheter är bakrutan öppningsbar vilket innebär att de kan svälja ännu längre last. Subaru har dock undvikit detta eftersom chassit skulle bli för vekt. På USA-marknaden handlar det om rambyggda bilar och inte som i fallet Baja en självbärande kaross. De kraftiga, kromade, rören som löper från kupéns bakdel ned till flaket sitter inte bara där som dekoration, de fyller en förstärkande funktion också.
Motorn i Baja Sport som den provkörda modellen heter är en 165 hästar stark boxermotor. Det betyder att om bilen är fullastad ska den ta hand om drygt två ton och då blir det lite klent. Men det finns även en 260 hästar stark turboversion att beställa.
Subaru litar blint på sitt permanenta fyrhjulsdriftsystem. Baja har varken antispinn eller antisladd vilket kanske inte heller är nödvändigt. Det är dock klent med säkerhetsutrustning i bilen, bara främre krockkuddar.
Baja är ett fungerande transportmedel både som personbil och liten pick-up, en kombination som torde vara intressant för många, främst småföretagare. Eftersom Baja har separat flak och kupé är momsen avdragsgill.
Priserna börjar vid 260 000 och går till cirka 300 000 beroende på motoralternativ och utrustning. Som privatkund får du till dessa priser lägga 25 procent moms.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se