Provkörning av Suzuki Across 2,5 l Laddhybrid
Suzuki är kända för sina prisvärda småbilar med fyrhjulsdrift. Nu lanserar de en stor suv som går 7,5 mil på el och som kostar över en halv miljon kronor. Och som är en Toyota.
Det är inte första gången det sker. Att en biltillverkare med ett stort gapande hål i modellutbudet täpper igen det genom att köpa in en modell från en konkurrent och sätter sina egna emblem i fronten.
Det stora gapande hålet i Suzukis fall är avsaknaden av en laddhybrid, en biltyp som redan i dag säljer bra och som inom den närmsta framtiden kommer sälja ännu bättre. Är bilen samtidigt en suv är det rena mumma.
Man kan dividera huruvida laddhybrid med sin bensin- och elmotor är den perfekta lösning eller enbart en dålig kompromiss, men faktum kvarstår att elbilen och laddhybriden fortsatt kommer gynnas av dagens bonus-malus-system.
Därför är Suzuki glada att kunna lansera sin nya laddhybridsuv Across. Men det krävs ingen Ture Sventon för att se att det faktiskt rör sig om en Toyota RAV4.
Själva pratar man om detaljjusteringar under namnet Suzuki Original Design. Jo vars, fronten gapar lite mer och strålkastarna fram har ett mer plirande utseende. Och de nya emblem då så klart! Annars är allt sig likt.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se