Provkörning av Suzuki S-Cross 1,5 HEV AGS AllGrip 4x4 Inclusive
Nya Suzuki S-Cross står på egna välkända ben utan hjälp från Toyota. Hög utrustningsnivå matchas nu med hybridteknik. Räcker det hela vägen 2023? Vi provkör den kompakta mellanklassuven.
Sverige enklaste bilar. Så marknadsför Suzuki sina bilmodeller. Bland annat nya S-Cross som finns med hybridteknik – fullhybrid som Suzuki kallar det, andra skulle kalla det en självladdande hybrid. Det kan verka lite besynnerligt att Suzuki kommer med tekniken först nu, den har ju trots allt funnits på marknaden i över 20 år, speciellt med tanke på att man var tidigt ute med att lansera bilar med mildhybridteknik.
Nya S-Cross har inget med Toyota att göra vilket är lätt att tro. Sedan tidigare finns modellerna Across och Swace hos Suzuki-handlarna, med väldigt tydligt släktskap med Toyota RAV4 och Corolla. Trots samarbetet med Toyota, pionjärer inom hybridteknik, har Suzuki valt att utveckla drivlinan själva. Det märks främst på två punkter: batteriet är mindre och växellådan är inte steglös som hos Toyota. Detta har sparat vikt, fullhybridversionen av S-Cross väger bara 75 kilo mer än samma modell med mildhybridteknik.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se