Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Suzuki Vitara 1,4T Boosterjet Hybrid AllGrip Select 4x4

Suzuki slår sig för bröstet när deras 4x4-koncept fyller 50 år. vitara bjuder på ett väldigt milt ansiktslyft och kommer dessutom med mildhybriddrift, frågan är om det kan göra åldringen vitara vitalare? vi provkör och tar reda på det.

Det här är nytt!

Mildhybrid

Vitara har fått en ny 1,4-liters bensinmotor med ett 48-voltbatteri som ger lite extra kraft vid låga varv och hjälper till att driva bilens elsystem.

LED-ljus

Just mildhybridmodellen med Inclusive-paketet bjuder på LED-strålkastare i både hel- och halvljus.

Vi har testat Suzuki Vitara i ett flertal olika utföranden tidigare och har i princip alltid kommit fram till att Vitara må vara en rätt fräsch och någorlunda modern bil utseendemässigt, men den har alltid haft en del tillkortakommanden gällande komfort och brist på körupplevelse. Har det förändrats nu med mildhybriddriften? Låt mig återkomma till det.

Vitara anno 2020 har fått extremt subtila designuppdateringar jämfört med tidigare modellen som vi provkörde i slutet av 2018. Det som är nytt är att framlysena har fått en uppfräschning med LED-funktion på både halv- och helljus, vilket är standard för mildhybriden. Vitara har också fått andra mindre kosmetiska förändringar, bland annat på dörrarna, jämfört med tidigare.

Den hetaste potatisen är egentligen den nya K14D-motorn som även fortsättningsvis består av en 1,4-liters bensinmotor men med skillnaden att startmotorn, som även agerar generator, numer är hopkopplad med ett 48 volts litiumjon-batteri. Det ska enligt Suzuki ge upp till 20 procent mindre CO2-utsläpp och förutom att kunna hjälpa till att driva bilens elsystem även ge mer kraft vid låga varv.

Den nya 1,4-litersmotorn erbjuder 129 hästkrafter i stället för tidigare 140, men elmotorn som drivs med hjälp av 48-voltbatteriet bjuder på 13,6 hästkrafter som kompensation. Vridmomentskurvan har flyttats en aning och fått ett snävare register, men den nya motorn har fått vridmomentet ökat till 235 från tidigare 220 newtonmeter. En annan bieffekt med den nya motorn är att toppfarten har sänkts från 200 till 190 km/h, men hur många Vitara-ägare som pressar upp sina bilar i maxfart är höljt i dunkel.

1 AV 2
Foto: Patrik Lindgren
2 AV 2
Foto: Patrik Lindgren

Mildhybridsystemet adderar 15 kg till bilens vikt och batteriet samt DC/DC-omvandlaren (som förser det ordinarie 12-voltssystemet med energi) är placerade under de främre stolarna för att optimera viktförhållandet. Vitara mildhybrid kommer enbart med manuell låda vilket kan vara bra att veta för den som föredrar automatlåda.

Bakom ratten ser det ut som tidigare, det är en enkel förarmiljö att ta till sig med en lagom mix av knappar och vred vilket föredras av vissa framför ändlösa menyval bland alla valmöjligheter på vissa andra biltillverkares skärmar. Vitara har en sjutums skärm som tyvärr tillsammans med all övrig blank hårdplast reflekterar en hel del ljus. Det här resulterar ofta i att det är lite svårt att se vad som pågår på skärmen. Själva infotainmentsystemet är enkelt uppbyggt och har stöd för Apple CarPlay men ännu inte Android Auto. Det enkla går igen även bland menyerna i infotainmentsystemet som jag upplever som lite torftigt.

Stolarna är bra, lagom fasta men går åt det mjukare bekväma hållet. Jag har inga större problem att hitta en bra körställning. Men tack vare användandet av blank hårdplast i den utsträckning som Vitara är byggd med blir ljudkomforten lidande och det är framför allt vägljud som letar sig in i kupén på ett i längden påfrestande vis. Långfärder på knagglig asfalt kan med andra ord bli ganska tröttsamma.

Besvärligt mycket blanka ytor i kupén gör att solblänk ofta stör sikten.
Besvärligt mycket blanka ytor i kupén gör att solblänk ofta stör sikten.
Besvärligt mycket blanka ytor i kupén gör att solblänk ofta stör sikten.
Det finns fyra olika körlägen att välja på. Auto, Sport, Lock och Snow. Auto klarar det mesta.
Det finns fyra olika körlägen att välja på. Auto, Sport, Lock och Snow. Auto klarar det mesta.
Det finns fyra olika körlägen att välja på. Auto, Sport, Lock och Snow. Auto klarar det mesta.
176 centimeter Foto-P sitter relativt bra där bak, inte jättebekvämt men ändå rymligt.
176 centimeter Foto-P sitter relativt bra där bak, inte jättebekvämt men ändå rymligt.
176 centimeter Foto-P sitter relativt bra där bak, inte jättebekvämt men ändå rymligt.
1 AV 3
Besvärligt mycket blanka ytor i kupén gör att solblänk ofta stör sikten.
Foto: Patrik Lindgren
2 AV 3
Det finns fyra olika körlägen att välja på. Auto, Sport, Lock och Snow. Auto klarar det mesta.
Foto: Patrik Lindgren
3 AV 3
176 centimeter Foto-P sitter relativt bra där bak, inte jättebekvämt men ändå rymligt.
Foto: Patrik Lindgren

Baksätet är relativt rymligt för biltypen, jag sitter hyggligt bakom mig själv med mina 176 centimeter, dock sluttar taket neråt en del så takhöjden blir lidande ju längre bak man lutar huvudet om man är något över medellängd. Det är rätt bullrigt i baksätet, ljud från hjulhusen letar sig in i kupén och komforten i det långa loppet blir väl spartansk för baksätespassagerarna. Bakom baksätet finns ett bagage som rymmer 375 liter och 710 liter med nedfällt 60/40 ryggstöd, inga gigantiska siffror och ett flertal konkurrenter rymmer mer. Vitara har ett bagagegolv som går att ha i två olika våningar.

375 respektive 710 lådliter går in där bak beroende på om bakre ryggstödet är fällt eller inte. Foto: Patrik Lindgren

Men, är den nya motorn med mildhybridsystemet något att ha? Det ska sägas direkt, Suzuki Vitara Hybrid är inte den piggaste ur startblocken, det märks tydligt både på landsväg och motorväg, den behöver varv för att det ska hända saker. Men det är kanske inte så konstigt, en bensinmotor på 129 hästkrafter som får hjälp av en elmotor med 13,6 hästkrafter ger inga hisnande prestanda. Vill du ha det får du växla ner både en och två gånger och ge gas, eller kanske titta efter en annan bil.

Under provkörningsperioden snittade jag 0,67 liter per mil vilket är strax över officiella WLTP-siffran 0,62 liter per mil enligt Suzuki. Väljer du i stället automatlåda till samma motor så hoppar förbrukningen upp ganska rejält till 0,77 liter per mil, utan hybridlösningen ska tilläggas eftersom det bara erbjuds till den manuellt växlade 1,4-litersmotorn.

Emblemet i mitten är relativt nytt hos Suzuki, men det lär komma fler såna vad det lider.
Emblemet i mitten är relativt nytt hos Suzuki, men det lär komma fler såna vad det lider.
Emblemet i mitten är relativt nytt hos Suzuki, men det lär komma fler såna vad det lider.
Nya 1,4-litersmotorn utvecklar 129 hästkrafter och får hjälp av 13,6 eldito.
Nya 1,4-litersmotorn utvecklar 129 hästkrafter och får hjälp av 13,6 eldito.
Nya 1,4-litersmotorn utvecklar 129 hästkrafter och får hjälp av 13,6 eldito.
1 AV 2
Emblemet i mitten är relativt nytt hos Suzuki, men det lär komma fler såna vad det lider.
Foto: Patrik Lindgren
2 AV 2
Nya 1,4-litersmotorn utvecklar 129 hästkrafter och får hjälp av 13,6 eldito.
Foto: Patrik Lindgren

En stor fördel med Suzuki Vitara Allgrip är att den har ett fyrhjulsdriftsystem som visat sig vara kompetent i våra tidigare tester. Bra för den som har behov av att dra upp en båt eller kämpa sig upp för sliriga vertikaler, ha dock i åtanke att släpvagnsvikten är 1 200 kg. Vitara har standardmonterade hjälpsystem som assisterar både vid körning uppför och nerför. Där ligger styrkan hos Vitara, speciellt för den som har behov av en bil som kan jobba lite för sig och inte enbart erbjuda en glossig yta. Men det har sitt pris, har du behov av en bil som behöver uppfylla ovanstående krav och samtidigt erbjuda körglädje bakom ratten ska du nog leta efter något annat.

Suzuki Vitara 1,4T Boosterjet Hybrid 129 hk AllGrip Select 4x4

Pris: 277 900 kronor inkl Inclusive-paket, säljs nu.

Motor: Bensin-el. Tvärställd 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamrem. Turbo. Kompression 9,9:1. Borrning/slag 73,0/82,0 mm, cylindervolym 1 373 cm3. Max effekt 129 hk (95 kW) mellan 2 000-3 000 r/min, max vridmoment 235 Nm mellan 2 000-3 000 r/min. Elmotor 13,6 hk (10 kW).

Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 215/55 R17.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 250, längd 417, bredd 177, höjd 161, spårvidd f/b 153/150. Markfrigång 18. Tjänstevikt 1 354, maxlast 416, max släpvagnsvikt 1 200. Tank 47 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 375-710 liter.

Fartresurser: 0-100 km/h 10,2 s, toppfart 190 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,62 l/mil. CO2 141 g/km.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 3 år.

Skatt: 4 157 kronor per år de första tre åren, därefter 1 020 kronor per år.

Rivaler

Foto: Jan Dada

Volkswagen T-Roc 1,5 TSI

150 hästkrafter driver framhjulen. I övrigt en typisk Volkswagen-produkt, bra men en aning slätstruken.

Pris: 259 900 kronor.

Dacia Duster. Foto: Glenn Lindberg

Dacia Duster Prestige 1,3 TCe 130

Något större men fullsmetad med utrustning är Duster det billigare valet. Grövre och enklare men fortfarande ett bra val vid oöm körning.

Pris: 197 500 kronor.