Med det krångliga namnet bZ4X ger sig Toyota in i elbilssegmentet på riktigt. Foto: Jayson Fong / Toyota

Provkörning av Toyota bZ4X

Några år efter konkurrenterna kommer Toyota med sin första elbil. Den heter bZ4X och är inte bäst på att ladda, har inte bäst räckvidd och blir troligtvis inte billigast. Men kanske är den bäst i terrängen?

Efter att ha kravlat upp för den branta backen väntar vattenhindret. Det porlar mjukt om fälgarna innan de försvinner under ytan och när de når botten av pölen skvalpar vattnet försiktigt mot dörrsidorna. Däcken kasar lite mot de runda stenarna på botten men alla fyra hjul hjälper till att dra bilen upp ur vattnet. Toyota bZ4X visar sig vara bra på det här. Terrängkörning alltså.

Vi har släppts in på den före detta rallyföraren och Tina Thörners Dakar-kompanjon Nasser Al-Attiyahs ägor i bergen norr om Barcelona. Här finns leriga fält, steniga stigar och framförallt väldigt branta backar, och Toyotan lyckas ta sig igenom och över alltihop.
Toyota är långt ifrån först med att lansera en elbil, snarare nästan sist. Inte minst i segmentet eldriven mellanstor crossover med suvaura. Hur gör man då för att sticka ut? Man gör som Toyota och trycker på att deras eldrivna, mellanstora crossover med suvaura faktiskt är terrängduglig på riktigt.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill