Foto: Martin Öberg

Provkörning av Toyota Celica ST

Toyota Celica – Japans Ford Mustang. Med tvådörrars coupékaross och sportiga linjer blev bilen populär i USA. Trots att den bara var en lyxförpackad Toyota Carina.

Magnus Kvandal

Det är den fräckaste och trivsammaste japanen du kan köpa här i landet. Så inleder Dag E Hogsten Teknikens Världs första test av Toyota Celica i oktober 1972. Men det är inte utan invändningar han beskriver bilen. Den kostade ju extra. Och hade begränsad användbarhet. Celica var 5 000 kronor dyrare än Carina, vilket var mycket på den tiden, och hade sämre utrymmen än sin släkting.

Coupéversioner av vanliga standardbilar med motsvarande prestanda, sämre utrymmen och högre pris var rationellt sett en dålig idé. Men trots att de rent praktiskt var sämre än de bilar de baserades på var coupéerna populära, och flera biltillverkare hakade på trenden. Toyota Celica lanserades i Tokyo 1970 som ett svar på Fords enorma framgångar med Mustang, som egentligen bara var en Falcon med snyggare kaross. Europeiska biltillverkare hakade också på trenden med bilar som Opel Manta och Volkswagen Scirocco – bilar med sportiga karosser som i grunden var helt vanliga standardbilar. Förutom att de var trängre. Och dyrare.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill