Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Nej, det blev ingen ny mustasch på Corolla, bara lite ändrat mönster i grillen. Vad som krupit upp och dött på Daniels överläpp vet vi inte.
Nej, det blev ingen ny mustasch på Corolla, bara lite ändrat mönster i grillen. Vad som krupit upp och dött på Daniels överläpp vet vi inte.
Nej, det blev ingen ny mustasch på Corolla, bara lite ändrat mönster i grillen. Vad som krupit upp och dött på Daniels överläpp vet vi inte.
Nej, det blev ingen ny mustasch på Corolla, bara lite ändrat mönster i grillen. Vad som krupit upp och dött på Daniels överläpp vet vi inte. Foto: Daniel Östlund / Expressen Lifestyle

Provkörning av Toyota Corolla 1,8 Hybrid Hatchback Life

Toyota har uppgraderat storsäljaren Corolla med ett nytt hybridsystem. Nu ska den inte bara vara mer effektiv, utan också trevligare att köra. Hur det är med den saken har vi tagit reda på. 

Slår man upp ordet ­”vanlig” i ordboken står där Toyota Corolla. Inte nog med att den finns i så otroligt stora ­mängder ute i världen, den är också så mycket ett medelvärde av hela bilvärlden: Inte för liten, inte för stor, inte för elektrisk, men inte heller alldeles för bensindriven. I femtio år har Toyota Corolla varit snittet för hur en bil ska vara.
Nu har det snittet förbättrats en smula, Corolla har genomgått en ansiktslyftning. Men det syns knappt, kylargrillen lär vara omdesignad, strålkastarnas varselljus har fått lite annorlunda utformning och fälgarna ser inte ut som de gjorde i fjol. Man får kisa för att se skillnaderna.
De stora nyheterna finns under skalet. Toyota har gjort en ordentlig omarbetning av hela hybridsystemet. Corolla är en sån där så kallad självladdande hybrid, där all elektricitet på ett eller annat sätt kommer från bensinen man fyller tanken med.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.