Provkörning av Toyota Corolla Cross 2,0 Hybrid AWD-i
Lite mindre än RAV4 men större än C-HR. Toyota breddar sitt suvprogram med välkända modellnamnet Corolla som nu får efternamnet Cross. Och Toyota tror mycket på den här bilen, så mycket så att de vågar satsa på att nå 3 000 sålda bilar under nästa år.
På parkeringsplatsen vid hotellet Tannishus på den allra nordigaste delen av Danmark vimlar det av elbilar och laddhybrider. Serviceteknikerna som sköter om de cirka 50 bilarna på plats för testveckan som är en del av Car of the Years utvärdering av årets bilnyheter har ett styvt jobb att hålla ordning på laddtider, sladdar och effektsiffror.
Men så finns det några bilar som fortfarande till största delen förlitar sig på en förbränningsmotor och med den numera så kostsamma energin i flytande form som bensin eller diesel. Toyota Corolla Cross är en av de bilarna där det bara går att plocka ut bilnyckeln och köra i väg. Och det är en av fördelarna som Toyota gärna pratar om för sina hybridbilar, att de är elektrifierade men för dem som inte har möjlighet att ladda, vilket ändå är en majoritet av bilköparna hösten 2022.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se