Proace City Professional lastar 3,3 kubikmeter och maxlast är 500 kg. Kanske bra om Engström ska sitta sådär… Foto: Marcus Engström / Teknikens Värld

Provkörning av Toyota Proace City Professional 1,2 Turbo

Vad är det som lastar tre kubik när du är på jobbet, och ett par cyklar när du är ledig? Precis. En liten ”hantverkarbil”från Toyota.

I en tid när förändrade skatteregler diskvalificerar nästan varenda pickup från privat ägande är det dags att bli kreativ. Eller snarare, att se mer praktiskt på tillvaron. Pickuper som hantverkarbilar har egentligen aldrig varit en bra idé, om du inte måste köra i terräng för att ta dig till jobbet vill säga. Att frakta dyra verktyg eller annan utrustning på ett öppet flak bär med sig en del nackdelar. Det är lätt att stjäla från öppna flak (ja, även om du har en plastkåpa med ett lås från Panduro…). Saker som fraktas på öppna flak utsätts också för väder. Och blir blöta, fryser och går sönder. Riktiga proffs åker smart ”hantverkarbil”. En stolsrad fram, resten är lastutrymme. Om man är hantverkare på riktigt så inreder man sitt arbetsfordon på det sätt som passar verksamheten. Om man som jag har tummen mitt i handen men tycker om att cykla kan man ha bilen som cykelkompis. Med 182 centimeters djup på lastutrymmet så går det in en icke isärtagen mountainbike om man ställer den lite på tvären. Om man tar loss cyklarnas framhjul går det in två. Eller tre.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill