Provkörning av Toyota Proace Electric Medium Comfort Plus
Toyota debuterar som elbilsmärke med en kopia av skåpbilen Peugeot Expert. Men Toyota Proace levererar starkt.
När jag äntrar förarhytten hinner jag tänka att det är bra märkligt. Toyota är ett av världens största bilföretag, med bilvärldens största know-how inom elektrifiering. När de nu äntligen lanserar sin allra första elbil i Europa under det egna varumärket så är det inte en personbil utan en skåpbil, och dessutom en skåpbil från Stellantis-koncernen med en fransk el-drivlina!
Det är den ”gamla” transportbilen Toyota Proace från 2017 som nu fått samma elektriska drivlina som redan sitter i transportbilskopiorna från Opel, Peugeot och Citroën. Det handlar om två olika batterier och, i Toyotas fall, två olika skåplängder. Dessutom finns Proace Electric att få med dubbelhytt och som minibuss. Bilen jag kör har det kortare ”medium”-skåpet som mäter 4,96 meter i totallängd och lastar 5,3 m3. Batteriet på 75 kWh ger 33 mil i räckvidd i den officiella WLTP-körcykeln.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se