Provkörning av Vessla 45 km/h
Elbilen är ingen ny uppfinning, inte heller elmopeden – men nu kan även den tas på allvar. Dels på grund av/tack vare hårdare avgaskrav och statliga bidrag men kanske främst att den äntligen fungerar. Möt det svenska alternativet: Vessla.
Vessla är namnet på fordonet på bilderna här. Ett passande namn tycker jag även om mina kunskaper om djur i största allmänhet är skrala. Mina tankar går i stället till fordonen Vespa och Tesla – Piaggios klassiska skoter och dagens hajpade elbilsmärke. Vessla är mycket riktigt en eldriven skoter, men om den blir hajpad eller klassisk får framtiden utvisa.
Ett bedrövligt namn är däremot EC-ZP200W. Så hette den eldrivna skoter jag körde 2009. Biltullar och ”gröna” bilar var på tapeten, och denna Baotian Sport konverterad till eldrift hoppades på tur. Räckvidden var sju teoretiska mil som i praktiken var fyra. Kvaliteten var sisådär och driftsäkerheten inte ens det. På topp var däremot priset: 17 800 kronor – för åtta år sedan! Dagens Vessla blir din för 15 000 kronor när staten, eller Sveriges skattebetalare om du så vill, har skjutit till 5 000 kronor. Detta genom regeringens nya satsning för att få fler att köpa eldrivna cyklar, mopeder och motorcyklar. Totalt 350 miljoner per år till 2020 är vigt åt uppdraget vilket ger dig ett bidrag på 25 procent av priset, dock max 10 000 kronor och bara en gång.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se