Foto: Glenn Lindberg / Klassiska Bilar

Provkörning av Volkswagen 1600 TLE 1971

I år är svepande coupélinjer högsta mode. Volkswagen var tidigt ute och visade vägen redan 1965. Med Volkswagen 1600 TL, som i Touring Limousine, etablerades marknadens första ”fastback” i familjeklassen. Men mottagandet blev allt annat än entusiastiskt.

1965 florerade många rykten om en ny Volkswagen. Det talades dels om en större modell, en stark bil i tvålitersklassen. Dels ryktades det om en liten bil i enlitersklassen som skulle ersätta ”Bubblan”. För trots god försäljning var det ofrånkomligen så att den pålitliga och populära Volkswagen Typ 1 var hopplöst föråldrad. Storebror Volkswagen 1500 var i och för sig bara fyra år gammal, men den tama designen hade inte fått den stora publiken på fall.

Men I stället för en ny, modern frontmotorbil kom den kuriösa Volkswagen 1600 TL. TL står för Touring Limousine, om nu någon blir klokare av det. I en gammal amerikansk reklambroschyr från Volkswagen förklaras designen:
”Skapade vi den här designen bara för att den är elegant? Och sportig? Definitivt inte. Det skulle strida mot de principer som gäller för hur Volkswagen bygger bilar. Volkswagen måste vara konstruerad och byggd med ett syfte. Och fastbackdesignen hos Volkswagen 1600 TL har tre praktiska fördelar. Det tillbakadragna taket skapar mycket utrymme – plats för en extra stor hylla under den breda, sluttande bakrutan, plats för ett djupt lastutrymme och plats för en stark motor.”

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill