Provkörning av Volkswagen ABT e-Transporter
Premium Vi måste alla börja någonstans och tillåtas vara nybörjare. Men Volkswagens första försök att elektrifiera transportbilen Transporter är halvhjärtat. e-Transporter är allt för lätt att hata.
Med 64 hk, 180 Nm, 16 kWh-batteri och en räckvidd på max 16 mil var den en riktig surhink att köra. Likväl fyllde Mitsubishi i-Miev en funktion när den lanserades år 2009. Den var en av de första storskaligt tillverkade elbilarna som kunde köpas av vanliga bilköpare. Den var en pionjär och utan den kanske vi inte i dag, endast ett decennium senare, hade stått med stora, lyxiga och sportbilssnabba elbilar. Någon måste våga kasta den första stenen, hur tung den än kan vara.
Det är så man måste tänka för att stå ut med Volkswagen e-Transporter. När man efter mycket bök och stök lyckats koppla in snabbladdningskabeln, laddat batteriet fullt och ser att färddatorn uppskattar räckvidden till drygt tio mil. Då gäller det att ta ett djupt andetag, ta ett steg tillbaka och se e-Transporter för vad den verkligen är.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se