Foto: Linus Pröjtz / Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line 2,0 TDI 4Motion

När Volkswagen Arteon uppdaterades under 2020 presenterades även kombiversionen Shooting Brake. Vi kör nyheten i dieseldriven tappning.

Det här hade kunnat vara en extremt kort rapport om ett ansiktslyft av det mildaste slaget. Ett fåtal försiktiga designförändringar som blivit verklighet för att ge den uttalade nischprodukten Volkswagen Arteon, med gammaldags kraftkällor, ytterligare år av livskraft. När du tittar på fronten hos ”nya” Volkswagen Arteon – det krävs minst sagt ett tränat öga för att se skillnaderna gentemot föregångaren. Tro mig, jag har jämfört länge och väl för att lista ut allt, tills jag lite tappade intresset – det är ju inte där det större nyhetsvärdet finns. Men när vi ändå är inne på ämnet, grillen runt nummerskylten har en ribba färre än tidigare. Luftintagen under strålkastarna har fått lite annorlunda utseende och raden av lysdioder löper över hela frontens bredd från botten av strålkastarna. Varken kioskvältande information eller mycket att skriva hem om. Egentligen. Kanske tycker vissa av er att Arteon som modell är just så, ointressant just för att den inte riktigt är som alla andra. En uppsminkad Passat till ett... exklusivt pris. Eller är det därför den kan bli intressant?

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill