Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Golf R

Det finns elva olika varianter av Volkswagen Golf, men det finns bara en som är värst. Med 320 hästkrafter och flera fräcka körprogram har det aldrig varit roligare med Golf.

Närmare en halv miljon kronor – för en Volkswagen Golf. 320 hästkrafter, elektronisk differentialbroms, fyrhjulsdrift med torque vectoring och ett körprogram som heter ”Drift”.
Det finns många sätt att beskriva varför nya Golf R är värstingen i det breda utbudet av golfvagnar från VW. Att Golf R är dubbelt så dyr som en Golf Edition bevisar på många sätt bredden i VW:s utbud av mellanklassmodellen. Svärmor, barnfamiljen i grannhuset, tonåringen och Lewis Hamilton-wannabes, alla kan köra en Golf.

Så sent som för några månader sedan ställde vi elektrifierade laddhybriden GTE mot klassikern GTI mot varandra i en tuff duell. Då handlade det om att ställa småbarnsfarsan och hans kloka val av en laddhybrid mot tonåringens hormonstinna och lite stressade hantering av en GTI.
Om vi ska placera R i samma tänkta ”familj” skulle det kanske vara en lite äldre person med tillräckligt kapital och lugn för att målinriktat hitta en sofistikerad och balanserad sportig Golf för alla tillfällen. En person som vill trycka fram komfortläget och köra till jobbet men svänga förbi en racerbana och använda bilens alla specialinställningar för hobbyracing.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill