Provkörning av Volkswagen Golf Sportscombi 1,5 eTSI 130 DSG
Premium Åttonde generation Volkswagen Golf övertygade tidigare i år i test, då som dieseldriven. Nu är det upp till bevis med minsta bensinmotorn – det går sådär.
Nya Volkswagen Golf, den åttonde generationen sedan Golf debuterade 1974, är en bra bil. Faktiskt bättre än så, det är en riktigt bra bil. De tyska ingenjörerna slipar och slipar på sin lilla Golf-diamant och på något sätt har de senaste generationerna lyckats gnistra och glimma ännu mer vid varje skifte. Detta trots att utvecklingspengarna numera borde gå oavkortat, eller snudd på, till de rent eldrivna modellerna.
Första Teknikens Värld-testet av VW Golf Sportscombi körde vi i vintras, då med dieseldriven motor på 115 hästkrafter. Konkurrensen var bensindriven, helt enkelt för att dieseldrift inte är på tapeten längre. Synd, i alla fall sett till körbarhet och räckvidd. Förvisso bedömdes motorn vara i svagaste laget till Golf kombi, den mättes till 127 hk och 306 Nm samtidigt som accelerationsprestanda var långsammare än de något starkare konkurrenterna.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se