Provkörning av Volkswagen ID. Buzz
Folkabussen är tillbaka! Motorn sitter bak och driver på bakhjulen, så långt är allt som det ska. Men folkabussen har blivit elektrisk, och är den verkligen den nya kultbil världen har längtat efter?
Taket sticker fram som en keps över siktfältet och jag måste luta mig långt fram för att se när trafikljuset slår om från rött till grönt. Avståndet mellan ratten och vindrutan måste vara närmare en halvmeter och den riktiga busskänslan infinner sig inte, och när jag vänder mig om ser jag ett baksäte och ett bagageutrymme som i vilken storkombi som helst. Skulle inte det här vara den andliga arvtagaren till folkabussen? Vad är det här för bil egentligen?
Under den stora karossen är Volkswagen ID. Buzz samma bil som ID.4. Den byggs alltså på Volkswagens helelektrifierade MEB-arkitektur med batteripaketet i golvet och en elmotor som driver bakhjulen. Den första versionen av ID. Buzz som lanseras har en 204 hästkrafter stark elmotor, precis som ID.4, och ett 77 kilowattimmar stort batteri, precis som ID.4.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se