Provkörning av Volkswagen ID.3 Pro Performance
Premium Inte ens Volkswagens nye vd Thomas Schäfer hann göra om elbilen ID.3 helt och hållet som han ville. Därför blev den tidiga ansiktslyftningen inte så genomgripande. Vi kör storsäljaren ID.3 Pro Performance där förbättringarna finns i inredningen.
När elbilar uppdateras efter tre till fyra år handlar det oftast om mer energi i batteripaketet, några mindre förändringar för att minska på luftmotståndet och därmed en något mer konkurrenskraftig räckvidd.
Men det där gäller inte Volkswagens uppdatering av Sveriges mest sålda elbil 2020, ID.3 Pro Performance.
Under de snart tre år som ID.3 sålts till svenska kunder har Volkswagen-importören, som fyller 75 år som importör i Sverige i sommar, levererat totalt 10 500 bilar. 98-99 procent av kunderna har valt ID.3 Pro Performance med det mindre batteriet på 58 kWh. Det finns också en ID.3 med ett batteri på 77 kWh men då den versionen, på grund av hög vikt på batteriet, bara är fyrsitsig har den haft det tufft på den svenska marknaden.
Volkswagen har prioriterat att få en hög räckviddssiffra på Pro S med det större batteriet framför att typgodkänna den för fem personer och med då en kortare räckvidd. Kanske fungerar det bättre på andra marknader än vår.
Men trots tre år sedan introduktionen har Volkswagen inte lyckats klämma in mer energi i ID.3-batteriet som fortsatt har en nettokapacitet på 58 kWh. Det betyder också samma räckviddssiffra från WLTP-mätningen, drygt 42 mil.
LÄS PREMIUM GRATIS I EN VECKA
Få tillgång till hela Expressens digitala värld.

Allt detta ingår:
- Alla artiklar på Expressen.se och i Expressen–appen
- E-tidningen – upptäck dagens Expressen och utvalda magasin
- Dela din prenumeration med upp till 3 personer
- Ingen bindningstid – säg upp när du vill
Genom att klicka på “STARTA PREMIUM” godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se