Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa teknikensvarld i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
GTX-versionen av ID.4 har alltid svart tak och mörkgrå takstolpar.
GTX-versionen av ID.4 har alltid svart tak och mörkgrå takstolpar.
GTX-versionen av ID.4 har alltid svart tak och mörkgrå takstolpar.
GTX-versionen av ID.4 har alltid svart tak och mörkgrå takstolpar. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen ID.4 GTX

Glöm 4Motion, i elbilsvärlden är det GTX som gäller. Nu är volkswagens första fyrhjulsdrivna elbil här med sportig modellbeteckning, men hur sportigt är det egentligen?

Det är inte så att det svartnar för ögonen och pirrar i nacken. Nej, någon Tesla-rusig acceleration är det inte. Och riktigt så mycket prestanda kanske man inte vågade hoppas på när Volkswagen presenterade den nya, elektriska prestandabeteckningen GTX.

Men visst, den rödsvarta elbilen skjuter iväg effektivt ur kurvorna här på lilla Testtrack 1 i närheten av Arlanda. Volkswagen vill understryka sportigheten i ID.4 GTX och inleder därför provkörningen med bankörning. ID.4 GTX kan ta sig från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder, vilket är 2,3 sekunder snabbare än vanliga ID.4, och det är en inte helt oimponerande siffra för en familjebil av ID.4:s storlek och tyngd.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill

Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.