Framifrån är det inte så lätt att se skillnad på ID.4 och ID.5. A-stolparna är identiska. Foto: Volkswagen

Provkörning av Volkswagen ID.5 GTX

När Volkswagen 2017 visade upp sin kommande elbilsuppställning för en fokusgrupp var alla överens om vilken bil de helst ville ha. Det var inte ID.3 – bilen i Golfklassen som VW bara måste bygga. Det var inte ID.4 – suven som varje biltillverkare bara måste ha i programmet. Nej, det var den här: suven med det lite sluttande taket och vingen längst bak. VW ID.5.

Den lilla gruppen av Volkswagen-ingenjörer som tar emot i glasbyggnaden strax utanför Düsseldorf är lite uppgivna. Anledningen är att det regnar och är det något som de som bor i Tyskland är trötta på sommaren 2021 är det regnet. Det är till och med värre än de corona­masker som vi måste bära så gott som hela tiden.
För en svensk är det här lite nytt – både regnet och maskerna.
På väg till presentationen av det senaste tillskottet i elbilsfamiljen, ID.5, passar jag på att åka i baksätet på en ID.4, suven som har mer än bara plattformen gemensam med ”femman”. Det är rymligt och bekvämt att resa i baksätet på ID-bilarna, men ”fyran” är lite stötig över farthinder och inte riktigt lika tyst bak som i framsätet. 

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill