Snyggingen i familjen. ID.5 påstås vara den ID-bil som VW-folket sett fram emot mest. Foto: Volkswagen

Provkörning av Volkswagen ID.5 Pro Performance

Alla som köpt en Volkswagen ID.4 kanske ångrar sig nu. För den stora nyheten med ID.5 är att den är snyggare än sitt syskon, eller hur? Ja, och så har VW uppdaterat mjukvaran – rejält.

Minnesgoda läsare vet att vi provkörde ID.5 redan förra sommaren. Då var det en maskerad ID.5 GTX och mycket handlade om skillnaderna i designen mellan ID.5 och ID.4. VW-projektledarna tvingades erkänna att det var ID.5 som internt på VW var den mest spännande modellen i den nya ID-familjen, inte vare sig ID.3 eller ID.4.
Så här skrev jag den gången:
”ID.5 är cirka tre centimeter längre och en centimeter lägre än ID.4. Midjan – mittlinjen på bilen – ligger något lägre och ­bakpartiet har en annan lite mjukare design med en snygg vinge på bakluckan i stället för ID.4:s takspoiler. Där ID.4 är lite mer upprätt och bastant bak ger ID.5 ett mjukare intryck. De lite bulliga baklyktorna gör sitt. Främre delen av ID.5 är identisk med ID.4, a-stolparna är alltså desamma. Längden gör att takhöjden i baksätet kan hållas på samma nivå som ID.4. Lastutrymmet bakom bakstolarna är också detsamma, 543 liter”.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 89 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill