Provkörning av Volkswagen Karmann Ghia Cabriolet (1958)
När tysk ingenjörskonst möter italiensk elegans uppstår något unikt. Efterkrigstyskland behövde något som såg ut som italiensk sportbil men fungerade som en tysk folkbil och fick Karmann Ghia. Vi provkör en av världens mest välkända sportbilar som är allt annat än sportig.
Det brukar sägas att i ett utopiskt Europa är fransmännen kockar, britterna poliser, tyskarna ingenjörer, italienare älskare och schweizarna de styrande. Om man bara kastar om några av rollerna får man däremot ett allt annat än perfekt Europa. Mardrömmen sägs vara ett Europa där britterna står för matlagningen, tyskarna för polismakten, fransmännen för ingenjörskonsten, schweizarna för älskandet och italienarna för styrandet.
Om det utopiska Europa skulle bygga en bil så kanske den skulle bli ungefär som Karmann Ghia, även om man lägger fördomar och förutfattade meningar åt sidan går det inte att förneka att den är ett exempel på när rätt personer gjorde det de var bäst på.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se