Provkörning av Volkswagen Multivan Style 1,4 eHybrid
Det skulle ta sju generationer och drygt 70 år för Volkswagen att elektrifiera folkabussen. Har det varit värt den långa väntan, eller ska man vänta ännu lite till på den helt eldrivna versionen?
På riktigt långt håll kan den nog se ut som en strandad val. En sån där som har legat ett tag, uppsvälld och sprängfärdig och det enda man vill är att gå fram och peta på den trots att man vet att det kommer att utlösa ett litet helvete på jorden just här och nu.
Det är ingen val, men vi går fram och petar på den ändå. Och den är nästan stor som en val. Nya generationen Volkswagen Multivan, den sjunde i ordningen, är i det här utförandet hela 517 centimeter lång och 191 cm hög. Det här är den längre av två versioner, i normalutförandet är överhänget bakom bakhjulen kortare och bilen är totalt 497 cm lång. Trendbrytande nog är den faktiskt både smalare och lägre än föregående generation.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa.Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
- Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
- Därefter är priset 89 kr/mån
- Digital tillsvidareprenumeration
- Ingen bindningstid – säg upp online när du vill
Genom att klicka på "STARTA PREMIUM" godkänner du Bonnier News AB:s (org.nr. 559080-0917) prenumerationsvillkor för Expressen Premium och bekräftar att du tagit del av personuppgiftspolicyn. Av tekniska skäl kan ett belopp på 1 kr komma att reserveras på ditt konto, men betalas tillbaka inom kort.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se