200 hästkrafter och dubbla SCR-katalysatorer ska ge mindre NOx-utsläpp. Men 172 gram CO2/km ger hög skatt. Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Provkörning av Volkswagen Tiguan R-Line 2,0 TDI 200 DSG7 4Motion

En av Volkswagens viktigaste modeller, läs storsäljare, får ett lyft med uppfräschat yttre och uppdaterade drivlinor. Kan bra bli bättre? Låt oss ta reda på det.

Första Volkswagen Tiguan såg dagens ljus 2007 och fram tills i dag har det byggts fler än sju miljoner exemplar, Tiguan är därmed klassad som en väldigt stabil och viktig kassako för Volkswagen.
Andra generationen kom 2016 och blev ett stort lyft, speciellt då den första ­versionen var inblandad i dieselgate-härvan och drabbades av en del problem. Men sen dess har Volkswagen vänt blad ett par gånger och blickar nu framåt i elektrifieringens riktning. 

Det blir ibland väldigt tydligt att den stora elektrifieringsvågen som sker runtom oss alla med en väldig fart inte riktigt fungerar för alla sorters bilägare, Tiguan är ett exempel på det. Här har vi en bil som, förhoppningsvis, ska fungera oavsett årstid och utetemperatur vare sig det är strömavbrott eller ej. Den tar föraren dit den behöver ta sig utan så mycket trassel.
Men är det en bil för alla, nej det skulle jag inte säga. Dock ska man inte förringa försäljningsstatistiken som talar sitt tydliga klarspråk, det är onekligen en populär bil. Här i Sverige rullar det fler än 60 000 Tiguan på vägarna. Formspråket med suvig kropp, fyrhjulsdrift och bra utrymmen har sedan långt tillbaka stått högt upp på önskelistan bland dagens bilspekulanter.

Expressen Premium - Digital prenumeration

Teknikens Värld är nu en del av

Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.

  • Första veckan är gratis för alla nya prenumeranter
  • Därefter är priset 79 kr/mån
  • Digital tillsvidareprenumeration
  • Ingen bindningstid – säg upp online när du vill