Provkörning av Volvo 1800 S Cabriolet
Volvo tillverkade aldrig någon egen cabrioletversion av P1800, men det utesluter inte att försöken varit många.
När den kortvariga produktionen av öppna Volvo P1900, bilen byggdes enbart i 67 exemplar, lades ned 1957 laddade Volvo om rejält och satsade på en folksportbil baserad på Amazon-teknik i stället. Modernare i allt var P1800-modellen när den lanserades 1961, och även bättre på det mesta. Utom att finnas som cabriolet.
Särskilt amerikanska kunder önskade att Volvoledningen skulle falla till föga och ge dem en roadster värd namnet men det var inte förrän Volvohandlaren Stanley Lazarus utanför New York skred till verket 1964 som de första 1800 Convertible producerades.
Genom sitt nära nätverk med karosskonverterare, sufflettmakare och lackerare ansvarade Lazarus och hans firma Volvoville för ett 30-tal ombyggda öppna 1800. De allra första var veka i konstruktionen. Första provkörningsrapporterna berättar att dörrarna öppnade sig när man körde över vägskarvar. Därefter infördes rejäla L-förstärkningar av bottenplattan. Volvovilles 1800 Convertible är i dag hett eftertraktade samlarobjekt bland entusiaster världen över.
Är du redan prenumerant, logga in för att läsa. Logga in
Expressen Premium - Digital prenumeration
Teknikens Värld är nu en del av
Prenumerera på Expressen Premium för att ta del av allt vårt innehåll.
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se