Provkörning av Volvo Amazon Sport Kombi 1968
Ville man åka fortare än den gemene Amazonkombiföraren så fanns faktiskt ett fabriksbyggt alternativ. Den modest sportiga, och ytterst sällsynta Amazon Sport Kombi. Familjefaderns önskedröm och 1960-talets svar på Volvo V70 T5.
Det var i mitten av 60-talet. Beatlespop, mods och hippies i en salig röra. Boxaren Bo Högberg blir europamästare och en månad senare får han käkbenet avslaget, men alla är glada ändå, utom Högberg. Svenskarna har en stark tilltro på framtiden, det går bra för landet.
Livet blev plötsligt så mycket enklare!
Det omdebatterade miljonprogrammet hade precis rullat igång och ärkesossen och landsfadern Tage Erlander styrde landet med sällan skådad auktoritet. Olof Palme viskade listigt på vänstra sidan och vid sin högra, finansminister Gunnar Sträng med både hängslen och livrem. Ett effektivt, tryggt maskineri som byggde landet. Visserligen var det lättare att reformera och bygga upp då, när få saker av det vi har i dag, överhuvudtaget fanns.
I vågen av framåtandan, långt innan Volvo Ocean Race, seglade också Volvo som 1965 lanserade en starkare version av Volvo Amazon Kombi. Tilläggsnamnet var Sport. Något av sin tids V70 T5-modell. Amazon Sport Kombi är en riktigt udda modell som tillverkades mellan åren 1965 och 1969.
Bilen som sådan var den genompraktiska familjekombin med tvådelad baklucka och kanske den snyggaste kombimodell som företaget någonsin byggt, varsamt ritad av Jan Wilsgaard, en av Volvos ”mesta” bildesigners och mest känd blev han i och med Amazon. Han föddes i New York 1930 men flyttade med familjen till Sverige under andra världskriget.
Wilsgaard studerade konst och skulptur i Göteborg och handplockades av Volvos designavdelning 1950. Första egna projekt blev Volvo Philip, ämnad för den amerikanska marknaden med V8 och allt, men den gick aldrig i produktion. Ett exemplar tillverkades 1952. Den gick som direktionsvagn hos Bolinder Munktell men ställdes snart in i Volvomuseet.
Amazon blev det stora genombrottet och sedan rullade det bokstavligen på. Han designade alla efterkommande Volvobilar, förutom P1800 och P1900, till och med Volvo 850.
Det innebär att han har bilar som 140, 164, 240, 740, 760, 780, 850 och 1800 ES på sitt samvete.
I slutet av sextiotalet var Amazon Kombi en av de vanligaste bilarna i trafikvimlet. I dag är den sällsynt och dyr. Är den dessutom en Sport så är den lika sällsynt som en finne på en fotomodells retuscherade rumpa – och värd en smärre förmögenhet. Om det är en äkta 122 S vill säga. Visst, vanliga amazon Kombi som är fina betingar också ett allt högre pris, men inte i närheten av 122 S. Många ”vanliga” Amazoner (inga Amazoner är vanliga längre) har fått motorn utbytt mot trimmade varianter, med dubbla förgasare, vassare kamaxlar och allt annat som kan tänkas för att öka effekten. Och det kan vara gott så, men den har inte det chassinummer som talar om att den är fabriksbyggd – som Sport.
Enligt uppgift ska det bara ha sålts 1 879 exemplar av Sport i Sverige och de som finns kvar är ytterst få. Det som skiljer mellan ”vanlig” Amazon Kombi och Sport Kombi är egentligen förbluffande lite. Förutom emblemen på framskärmarna är det bara den starkare tvåförgasarmotorn. Till och med den halvmeterlånga växelspaken är densamma liksom den liggande hastighetsmätaren. Inte ens varvräknare ingick i Sport även om det var många som monterade en.
Vad som skiljer mellan årsmodellerna för Sport är motoreffekt, men någon jätteskillnad mot en ”vanlig” enkelförgasare var det aldrig. 1965 års Amazon Sport Kombi hade B18 D-motorn på 90 hästkrafter, 1966 höjdes effekten till 95 hästar. Till 1967 ändrades insugsrör, kamaxel och förgasare och motorn lämnade 100 hästkrafter jämt. 1968 fick bilen samma motor som 123 GT haft sedan 1967, det vill säga 115 hästkrafter. 1969 byttes motorn mot B20 B-motorn som gav 118 hästkrafter. Förgasarna har hela tiden varit dubbla SU men olika bestyckade.
Den äkta Sport Kombi från 1968 som Klassiska Bilar rattar är något förbättrad och har insugsrör i aluminium från 1966, (senare modeller har ett kombinerat grenrör för insug och avgas, i gjutjärn) förgasare från 123 GT och ett eftermarknads extraktorgrenrör, vidare sitter det en D-kam från Volvo 142 GL och ett topplock med 44/35 millimeters insug- och avgasventiler. Utväxlingen i bakaxeln är bytt från 4,56 till 4,10 för att tillsammans med overdrivelåda ge ett drägligt motorvägsvarvtal. Dessutom har den breddade originalfälgar (från 4 till 5,5 tum) vilket är en tidstypisk åtgärd, liksom sportratt.
Och den går fint även om förgasarna inte blivit synkade inför våren ännu, de är ju lite känsliga och behöver regelbunden kärlek. Nu tjoffar de lite på typiskt SU-manér. Motorn känns stark på låga varvtal och den påminner en hel del i karaktären om vår egen trevliga 145:a.
Antal Amazon Sport Kombi i trafik I dag
Artikeln publicerades ursprungligen i Klassiska Bilar nummer 5/2012.
Mer från Klassiska Bilar läser du här!
Volvo Amazon Sport Kombi 1968
Ursprungligt pris (1968): Cirka 17 000 kronor.
Uppskattat pris (2012): Cirka 100 000 kronor.
Motor: Bensin. 4-cylindrig längsmonterad radmotor med stötstänger, 2 ventiler per cylinder. Dubbla SU-förgasare. Cylindervolym 1 986 cm3. Max effekt 118 hk SAE vid 5 800 r/min, max vridmoment 155 Nm vid 3 500 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-växlad manuell låda.
Hjul: Fälg 5,5 tum, däck 185/65 R15.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 260, längd 450, bredd 164, höjd 151, spårvidd f/b 131/131. Tjänstevikt 1 250, maxlast 560. Tank 45 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h cirka 14 s, Toppfart 170 km/h.
Bränsleförbrukning: 1,2 liter milen, blandad körning.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se