Provkörning av Volvo C30 1,6D
Volvos minsting C30 1,6D är slöare, törstigare och skitigare än konkurrenterna som har likadana motorer. Dåligt jobbat.
Första intrycket #327
En fin dieselmotor har blivit sämre när Volvos tekniker satt tänderna i den. Svagt!
Volvo C30 fick ett gott mottagande i svensk media. Bland annat vann den ett trebilstest i den tidning du nu håller i. Motståndare den slog ut hette BMW 1-serie och Mini Cooper.
Det skulle den med största sannolikhet inte göra med nya motorn 1,6D. Volvo har nämligen misslyckats ganska kapitalt med den här motorn, och frågan är vad de egentligen pysslar med därnere i Göteborgstrakten. ”Volvofieringen” av motorn har tydligen havererat totalt.
Motorn är framtagen av PSA-gruppen, Peugeot och Citroën och återfinns bland annat i Citroën C4 HDI, men även i Mini Cooper Diesel.
I fallet Citroën C4, som är en 40 kilo tyngre bil än Volvo C30, anges bränsleförbrukningen blandad körning till 0,45 liter per mil och utsläppet av koldioxid är 120 g/km, alltså vad vi i Sverige klassar som miljöbil.
Mini Cooper Diesel var redan tidigare klassad som miljöbil med 120 g/km, men de nöjde sig inte med det.
Från och med höstproduktionen har Mini Cooper D start/stop-funktion, alltså stänger motorn av sig själv exempelvis vid ett trafikljus. Vidare bromskraftenergiåtervinning och växlingsindikator. Sex manuella växlar framåt mot Volvos fem.
CO2-utsläppet är numera 104 g/km!
Volvo C30 1,6D kontrar med att släppa ifrån sig 129 g/km koldioxid och drar mest bränsle av samtliga i den här trion med 0,49 liter per mil vid blandad körning. Den är också långsammare både i acceleration och toppfart. 11,9 sekunder från 0–100 km/h och en toppfart på 190 km/h. Mini Cooper Diesels motsvarande siffror är 9,9 sekunder och 195 km/h. Till Volvos försvar väger dock Mini betydligt mindre med en tjänstevikt på 1 185 kilo mot Volvos 1 362 kilo. Men även Citroën C4 HDI är snabbare än Volvo.
Volvo borde utan större kostnad kunna finkalibrera sin motor och med lättrullande däck skulle det inte vara några problem att komma ner till 120 g/km.
Dessutom upplevs inte motorn lika trevlig som i exempelvis Citroën C4. Det bullrar rätt bra på tomgång och vid start och ett par erfarna testförare har råkat ut för ”kärringstopp” på grund av orkeslöshet på låga varv. Det krävs nästan 2 000 r/min på varvräknaren för att Volvon skall vakna till liv. När du väl kommit upp i fart är det bättre och motorljudet hörs knappt.
Det är en ganska klen tröst. Och inte blir det bättre av att C30 D också är den klart dyraste bilen i detta sammanhang.
Volvo borde kunna bättre än så här. Och på Volvos PR-avdelning försäkrar man att det är saker på gång. Men varför gjorde de det inte innan bilen släpptes ut på marknaden?
Fotnot: Sent ska syndaren vakna. Nu meddelar Volvo att de till 2008 kommer med en C30 1,6D Effiency. Med mindre luftmotstånd, lägre rullmotstånd på däcken, högre utväxling och optimering av drivlinan sänks bensinåtgången till 0,45 l/mil blandad körning. Och koldioxidvärdet hamnar under 120 gram/km. Effekten minskas till 105 hästkrafter.
Volvo C30 1,6D
Pris
Från 203 900 kronor.
Motor
Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 18,0:1. Borrning/slag 75/88,3 mm, cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 750 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar
Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.
Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R 16.
Mått/vikt(cm/kg)
Axelavstånd 265, längd 425, bredd 178, höjd 145, spårvidd f/b 155/154. Tjänstevikt 1 362, maxlast ca 420, max släpvikt 1 300. Tank 52 liter.
Fartresurser*
Toppfart 11,9 km/h.
Acceleration 0–100 km/h 190 s.
Bränsleförbrukning*
Stad 0,63, landsväg 0,42, blandad körning 0,49 l/mil.
CO2 = 129 g/km.
* Enligt tillverkaren.
Kommentera artikel
Teknikens Värld erbjuder möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga. Kommentarer granskas inte i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetslagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen expressen.se